ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΑΡΤΕΜΙΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
     
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΠΑ: Ένας ισχυρός ελληνικός ενεργειακός όμιλος

Αθήνα

Μέσα από μια διαρκή αναπτυξιακή πορεία την τελευταία εικοσαετία η ΔΕΠΑ έχει καταστεί σήμερα ένας σύγχρονος και ισχυρός όμιλος εταιριών με πρωταγωνιστική σημασία στις ενεργειακές εξελίξεις της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής. Οι στρατηγικοί στόχοι/επιδιώξεις της εταιρίας για τα επόμενα χρόνια συνοψίζονται στα ακόλουθα:

- Να διατηρήσει την ηγετική της θέση στην εγχώρια αγορά σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού

- Να συνεχίσει απρόσκοπτα την υλοποίηση του αναπτυξιακού της προγράμματος εφαρμόζοντας το Επιχειρησιακό της Σχέδιο (Business Plan 2011-2015)-ίδετε συνημμένο-με:

- Υλοποίηση των στρατηγικής σημασίας διασυνδετικών αγωγών αερίου και άλλων υποδομών. Στα επενδυτικά αυτά σχέδια εντάσσονται ο Ελληνο-ιταλικός (ITGI), ο Ελληνο-βουλγαρικός αγωγός (IGB) και ένας νέος (χερσαίος-πλωτός) τερματικός σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Βόρεια Ελλάδα (Aegean LNG)

- Επέκταση των εμπορικών της δραστηριοτήτων και σε άλλες αγορές της ΝΑ Ευρώπης και των Βαλκανίων

- Αξιοποίηση νέων καινοτόμων εφαρμογών στη χρήση του φυσικού αερίου που δεν επιβαρύνουν ιδιαίτερα το περιβάλλον (πχ. Συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας, τελικές αστικές χρήσεις, κίνηση οχημάτων κλπ)

Με τις δραστηριότητές της η ΔΕΠΑ συμβάλλει στην επίτευξη του επίκαιρου εθνικού στόχου της Πράσινης Ανάπτυξης, καθώς και στην εκπλήρωση των διεθνών περιβαλλοντικών υποχρεώσεων και στόχων της χώρας, αφού είναι γνωστό ότι το φυσικό αέριο αποτελεί το φιλικότερο προς το περιβάλλον συμβατικό καύσιμο. Επίσης συμβάλλει στην καθιέρωση της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου και ως σημείου διαμόρφωσης των τιμών φυσικού αερίου, προς όφελος της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της περιοχής και της δημιουργίας μιας ανταγωνιστικής περιφερειακής αγοράς αερίου στη ΝΑ Ευρώπη.

Ποια είναι η ΔΕΠΑ

Η στρατηγικής σημασίας απόφαση για την ένταξη του φυσικού αερίου στο ενεργειακό ισοζύγιο της Ελλάδας ελήφθη το 1986, ήτοι με κάποια καθυστέρηση σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Στα επόμενα δύο χρόνια ιδρύθηκε η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) ΑΕ και υπογράφτηκαν οι συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου με τη Ρωσία (3 δις κμ αερίου αγωγού ετησίως) και την Αλγερία (0,7 δις κμ ετησίως σε μορφή LNG). Αργότερα, το 2003 υπογράφτηκε και η τρίτη σύμβαση προμήθειας αερίου με την Τουρκία (0,75 δις κμ ετησίως). Η βασική υποδομή, που κατασκευάσθηκε από τη ΔΕΠΑ και τις εταιρίες του ομίλου της στα χρόνια που ακολούθησαν, περιλαμβάνει το κεντρικό αγωγό και τους κλάδους υψηλής πίεσης μήκους 1000 χιλιομέτρων περίπου, τους μετρητικούς σταθμούς στα ελληνο-βουλγαρικά και τα ελληνοτουρκικά σύνορα, δεκάδες εγκαταστάσεις μέτρησης και ρύθμισης της πίεσης, τέσσερα κέντρα συντήρησης και λειτουργίας, τα συστήματα τηλεπικοινωνιών και τηλε-διαχείρισης, τον Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στη νησίδα Ρεβυθούσα (που σχεδιάσθηκε και κατασκευάσθηκε για την ενίσχυση της ασφάλειας του συστήματος αλλά και για τη κάλυψη των αιχμών ζήτησης), καθώς και τα δίκτυα μέσης και χαμηλής πίεσης σε διάφορες αστικές και βιομηχανικές περιοχές της χώρας, συνολικού μήκους 4000 χιλιομέτρων περίπου. Η υλοποίηση της μεγάλης αυτής ενεργειακής επένδυσης (συνολικής αξίας πάνω από 2 δις ευρώ), κατέστη δυνατή χάρις στη χρηματοδότηση κυρίως του ελληνικού δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα σε όλους τους τομείς (ηλεκτροπαραγωγή, βιομηχανία, αστικές και λοιπές χρήσεις) είναι σήμερα 4 δις κμ ετησίως. Ιδιαίτερα υπογραμμίζεται η χρήση του αερίου στην κίνηση οχημάτων, καθόσον η Ελλάδα διαθέτει σήμερα έναν από τους μεγαλύτερους στόλους λεωφορείων φυσικού αερίου (περίπου 600) στην Ευρώπη. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2010 η αγορά του φυσικού αερίου στην Ελλάδα απελευθερώθηκε και πλέον, πέραν από τη ΔΕΠΑ και τις τρεις τοπικές εταιρίες διανομής αερίου (ΕΠΑ), δραστηριοποιούνται και άλλοι παίκτες, που εισάγουν κυρίως LNG. Η ΔΕΠΑ πάντως εξακολουθεί να κατέχει μερίδιο πάνω από το 85%. Για να αντιμετωπισθούν τα πιθανά προβλήματα ασφάλειας στον εφοδιασμό της χώρας με αέριο, που απορρέουν από τη γεωγραφική θέση της χώρας, τις περιορισμένες διασυνδέσεις και την μεγάλη εξάρτηση από έναν παραγωγό αερίου, αλλά και για να αναβαθμισθεί ο ρόλος της χώρας μας στο ενεργειακό γίγνεσθαι της περιοχής, ο όμιλος των εταιριών της ΔΕΠΑ υλοποιεί μια εθνικής ενεργειακή στρατηγική που συνοψίζεται σε τρεις βασικούς άξονες:

- Δημιουργία προϋποθέσεων που θα δίνουν αυξημένες δυνατότητες πρόσβασης σε πολλαπλές πηγές προμήθειας φυσικού αερίου

- Καθιέρωση της Ελλάδας ως χώρας διαμετακόμισης αερίου, από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας και της Μ. Ανατολής προς την Ευρώπη και τα Βαλκάνια - Ενσωμάτωση της ελληνικής αγοράς στη μεγάλη ενιαία ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου και στην περιφερειακή αγορά ενέργειας της ΝΑ Ευρώπης

Η ΔΕΠΑ (αλλά και ο Όμιλος εταιριών του οποίου ηγείται), έχει υγιέστατη χρηματοοικονομική διάρθρωση, χωρίς δανεικές υποχρεώσεις, ενώ για σειρά ετών παρουσιάζει ικανοποιητική κερδοφορία (ακόμη και τα τελευταία χρόνια, μέσα σε συνθήκες έντονης οικονομικής ύφεσης). Τα ετήσια έσοδα του ομίλου της ΔΕΠΑ ανέρχονται σε 2 δις Ευρώ περίπου. Μέτοχοι της εταιρίας είναι σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο κατέχοντας το 65% των μετοχών και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) που κατέχουν το υπόλοιπο 35%. Προκλήσεις και προοπτικές Προκειμένου το Ελληνικό Δημόσιο να αξιοποιήσει τη συμμετοχή του στη ΔΕΠΑ, έχει προσλάβει Χρηματοοικονομικό Σύμβουλο και οι σχετικές διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Εκτός απροόπτου, η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους ή το αργότερο στις αρχές του επόμενου. Τα κυριότερα ανοικτά θέματα και προκλήσεις για τη ΔΕΠΑ αυτή την περίοδο είναι :

Εντός της Χώρας:

- Η ίδρυση νέων Εταιριών Παροχής Αερίου. Έχει ολοκληρωθεί η προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού για την ανάδειξη ιδιωτών επενδυτών για την ίδρυση τριών νέων ΕΠΑ στις περιοχές Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Στερεάς και Εύβοιας, ο οποίος και θα προκηρυχθεί εντός των επόμενων μηνών, αμέσως μετά την ψήφιση κάποιων αναγκαίων νομοθετικών τροποποιήσεων στην ισχύουσα νομοθεσία. Παράλληλα, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, έχει αρχίσει η προετοιμασία για τα την ίδρυση, σε μεταγενέστερο στάδιο, δύο ακόμη ΕΠΑ στη Πελοπόννησο και στη Δυτική Μακεδονία και Ήπειρο.

- Η αναδιάρθρωση του χαρτοφυλακίου (portfolio) των συμβάσεων προμήθειας αερίου της εταιρίας (για να καταστεί πιο διαφοροποιημένο, πιο ανταγωνιστικό και πιο ευέλικτο), ενώ ταυτόχρονα σε εξέλιξη βρίσκεται και ο ανασχεδιασμός του πακέτου των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πελάτες της και ο σχεδιασμός στρατηγικών αντιστάθμισης κινδύνων, ώστε να μεγιστοποιηθεί το όφελος τόσο για τους πελάτες όσο και για τους μετόχους της εταιρίας.

Στο διεθνή στίβο:

- Η επιλογή από το Consortium του κοιτάσματος Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν (SDII) του αγωγού ITGI ως εκείνου που θα χρησιμοποιήσει το Consortium για διοχέτευση του αερίου προς την Ευρώπη. Σε περίπτωση που ο εν λόγω στόχος επιτευχθεί (θα το γνωρίζουμε σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους), τότε θα έχει γίνει και το τελικό βήμα για την υλοποίηση του εθνικής σημασίας έργου του Ελληνο-ιταλικού αγωγού (έναντι άλλων σχεδίων αγωγών όπως ο Nabucco και ο TAP, οι υποστηρικτές των οποίων ανταγωνίζονται τη ΔΕΠΑ και την Edison για τη εξασφάλιση του ίδιου αερίου από το κοίτασμα SDII.

- Η Εξασφάλιση των αναγκαίων πρόσθετων ποσοτήτων αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, τόσο για τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς όσο και για άλλες αγορές στην ΝΑ Ευρώπη και τα Βαλκάνια (Ιταλία, Βουλγαρία κλπ).

- Η αποτελεσματικής προετοιμασία της εταιρίας, συμπεριλαμβανομένων και της σύναψης των αναγκαίων στρατηγικών συμμαχιών, που θα της επιτρέψουν να ασκήσει τις εμπορικές της δραστηριότητες και εκτός συνόρων (Ιταλία, Βουλγαρία κλπ.)

Συνοπτικό Βιογραφικό Σημείωμα Σπύρου Παλαιογιάννη

Εργάζεται στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) ΑΕ από την ίδρυσή της το 1988, όπου διαδοχικά έχει διατελέσει Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Στρατηγικού Προγραμματισμού και Ανάπτυξης (1991-1993), Γενικός Διευθυντής (1993-1996), Διευθύνων Σύμβουλος (β? εξάμηνο 1996), Γενικός Διευθυντής Εμπορίας (1997-2004), Σύμβουλος του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου (2004-2009), Αντιπρόεδρος και Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος (2009 έως σήμερα). Από το 2003 έως και Απρίλιο του 2009 κατείχε τη θέση του Αντιπροέδρου στο Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ). Ο κ. Σπύρος Παλαιογιάννης είναι επίσης μέλος του Συμβουλευτικού Συμβουλίου στο Faculty of Business and Law του Βρετανικού Πανεπιστημίου Kingston University και μέλος του WHO is WHO Historical Society. Κατά το παρελθόν, έχει διατελέσει μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου (ΔΕΠ) ΑΕ, Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρίας Βιοτεχνολογίας ΒΙΟΕΛΛΑΣ ΑΕ, Γενικός Διευθυντής της μελετητικής εταιρίας ΑΣΠΡΟΦΟΣ ΑΕ και στέλεχος σε διάφορες εταιρίες του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΟΡΟΣΗΜΑ/ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥ ΖΩΗ

- Η συμμετοχή του στις αρχικές μελέτες του έργου του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και στην ίδρυση της ΔΕΠΑ (περίοδος 1986-1988, μέλος ΔΣ της ΔΕΠ ΑΕ)

- Η αναδιοργάνωση της ΑΣΠΡΟΦΟΣ ΑΕ εν όψει της εμπλοκής της στα έργα του φυσικού αερίου (περίοδος 1988-1989, Γεν. Δ/ντής ΑΣΠΡΟΦΟΣ ΑΕ)

- Η υπογραφή της Σύμβασης ΔΕΠΑ-ΔΕΗ (Ιούνιος 1994, Γεν. Δ/ντής ΔΕΠΑ)

- Η συμμετοχή/καθοδήγηση των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση του έργου του φυσικού αερίου και η υπογραφή δανείου 300 εκ ECU (1996, Γεν. Δ/ντής και Δ/νων Σύμβουλος ΔΕΠΑ)

- Η έναρξη λειτουργίας και εμπορικής εκμετάλλευσης του έργου φυσικού αερίου (1996, Γεν. Δ/ντής και Δ/νων Σύμβουλος ΔΕΠΑ)

- Η ολοκλήρωση της σύμβασης ΔΕΠΑ-BOTAS (Δεκ. 2003, Γεν. Δ/ντής Εμπορίας ΔΕΠΑ)

- Η εκλογή του στο Advisory Board του Business and Law School του Kingston University (UK) (2008)

AΡΧΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

 
 
Ειδήσεις για όλους | Σχόλια | Αγγελίες | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία