Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Στη Μετροπόλιταν όπερα της Νέας Υόρκης, ο μουσικός της Λυρικής Γιάννης Σαμπροβαλάκης



Νέα Υόρκη

Το μπαλέτο του Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ «Ο Χρυσός Πετεινός», σε ενορχήστρωση και διασκευή του μουσικού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και διακεκριμένου μουσικολόγου Γιάννη Σαμπροβαλάκη, παρουσιάζεται από το American Ballet Theatre, για πρώτη φορά, στη Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Yορκης, από τις 6 έως τις 11 Ιουνίου.

   «Δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά για έναν μουσικό από το να φτάνει στο σημείο εκείνο, στο οποίο η εργασία του να εμπλουτίζει την παγκόσμια μουσική φιλολογία. Η συνεργασία με τους σημαντικότερους καλλιτεχνικούς οργανισμούς του κόσμου στον τομέα του μπαλέτου και της όπερας είναι αποτέλεσμα συστηματικής και επίπονης εμβάθυνσης στο αντικείμενο της "στιλιστικής" ενορχήστρωσης, όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, ως μουσικολόγος - επιμελητής των εκδόσεων του Κέντρου Ελληνικής Μουσικής, αλλά, κυρίως, σε πρακτικό, μέσα από την καθημερινή επαφή με τα μεγάλα αριστουργήματα του ρεπερτορίου ως μουσικός της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής» δηλώνει ο ίδιος ο Γιάννης Σαμπροβαλάκης.

   Από την πλευρά του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Μύρων Μιχαηλίδης, σημειώνει: «Είμαστε υπερήφανοι για τη μεγάλη επιτυχία του μουσικού της ΕΛΣ Γιάννη Σαμπροβαλάκη, η οποία επιβεβαιώνει την πίστη μας στις τεράστιες δυνατότητες του εγχώριου καλλιτεχνικού δυναμικού. Θεωρούμε πως η διασκευή και η ενορχήστρωση του στο αριστούργημα του Ρίμσκι - Κόρσακοφ, θα ενταχθεί στο ρεπερτόριο των μεγάλων λυρικών θεάτρων».

   Η εν λόγω παραγωγή είχε πρωτοπαρουσιαστεί από το Royal Danish Ballet στην Όπερα της Κοπεγχάγης το 2012, λαμβάνοντας διθυραμβικές κριτικές. Οι Financial Times του Λονδίνου έγραψαν για μια "εξαιρετικά επιδέξια νέα ενορχήστρωση του μουσικολόγου Γιάννη Σαμπροβαλάκη", σε ένα έργο που είχε σταματήσει να παίζεται από το 1945 και το οποίο είχε αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες των Ρωσικών Μπαλέτων το 1914.
 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία