Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




«Βομβαρδιζόμαστε από χυδαιότητα, από προχειρότητα, από έριδες, βιώνουμε κατάθλιψη» δηλώνει  ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Σκηνής Μύρων Μιχαηλίδης



Αθήνα

Με νωπές ακόμα τις εικόνες από τα πλοία που πλέουν στο λιμάνι του Πειραιά υπό την υπόκρουση του... «βαλς των καραβιών» του Τσαϊκόφσκι και τη μουσική βόλτα στο κέντρο της Αθήνας προς τιμήν της Μαρίας Κάλλας, δε μπορεί κανείς να μην παραδεχθεί ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή έκανε φέτος δυναμική εκκίνηση στην έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου 2013-14, στην ουσία πριν αυτή ξεκινήσει επίσημα.

Δράσεις που ξεκίνησαν πριν από δύο χρόνια, με την όπερα της βαλίτσας και το λυρικό λεωφορείο, εξελίχθηκαν σε εκδηλώσεις σε απρόσμενα μέρη, όπως η Βαρβάκειος αγορά και το λιμάνι του Πειραιά και σε μουσικούς περιπάτους, και έκαναν χιλάδες κόσμου να ακολουθούν επί... ποδός -και μεταφορικά και κυριολεκτικά- τις πρωτότυπες πρωτοβουλίες που υπαγορεύει κάθε φορά η μπαγκέτα των ιδεών του μαέστρου και καλλιτεχνικού διευθυντή της Λυρικής, Μύρωνα Μιχαηλίδη.

Κάτι που υποδεικνύει ότι μία «ανάσα» πολιτισμού μέσα στην καθημερινότητα έχει καταστεί ανάγκη για την κοινωνία. «Βομβαρδιζόμαστε από χυδαιότητα, από προχειρότητα, από έριδες, βιώνουμε κατάθλιψη», λέει  ο κ. Μιχαηλίδης και συμπληρώνει: «έτσι, η Τέχνη που έχει ακριβώς ως αποστολή το να διαδίδει το ευγενές και εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να ενώσουν τους ανθρώπους, δίνει πεδίο μεγάλο στη Λυρική να δραστηριοποιηθεί».

Η εξωστρέφεια που χαρακτηρίζει τον στρατηγικό σχεδιασμό της Λυρικής τα τελευταία χρόνια, και γεμίζει αυτό το πεδίο δραστηριοτήτων, έχει φέρει αποτελέσματα. «Πάρα πολύς κόσμος, ο οποίος δεν είχε ακούσει ή γνωρίσει την όπερα, δείχνει ότι θέλει να έρθει κοντά σε αυτή», επισημαίνει ο κ. Μιχαηλίδης. Κυρίως, έχουν έρθει κοντά στο λυρικό θέατρο οι νέοι. «Είναι πολύ μεγάλη η χαρά μας όταν διαπιστώνουμε ότι ένα μεγάλο μέρος του κοινού στις παραστάσεις του Ηρωδείου για παράδειγμα, να είναι ηλικίας 20 έως 30», εξηγεί ο κ. Μιχαηλίδης.

Δεν είναι, ωστόσο, η εξωστρέφεια, πανάκεια. Σε κάθε ευκαιρία της συζήτησης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ τονίζει τη σημασία του να κρατηθεί η ποιότητα στο επίπεδο που αρμόζει σε μία εθνική σκηνή. Για να κρατηθεί και το κοινό κοντά της. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι είμαστε μία εθνική λυρική σκηνή, μία εθνική όπερα, και ως εκ τούτου, θα πρέπει να ανταποκρινόμαστε στις επιθυμίες του παραδοσιακού μας κοινού, αλλά και του νέου κοινού που θέλει να μας γνωρίσει», σημειώνει ο κ. Μιχαηλίδης.

Πώς θα κερδιθεί όμως αυτό το στοίχημα; «Χρειάζεται να κάνουμε ελκυστικές τις παραδοσιακές παραγωγές, ούτως ώστε να τραβήξουμε και τους πιο μοντέρνους θεατές και να κάνουμε και τις μοντέρνες παραγωγές, ώστε να μη χάσουμε το πιο πιστό κοινό της Λυρικής, το οποίο είναι μεγάλο», επισημαίνει ο κ. Μιχαηλίδης και προσθέτει τα “βασικά συστατικά” μίας ελκυστικής παραγωγής: Ενδιαφέρουσα σκηνοθετική σύλληψη, εμπιστοσύνη στην ικανότητα του σκηνοθέτη και των συνεργατών του, αλλά και ιδανική στελέχωση σε όλους τους ρόλους και φροντισμένη προετοιμασία των παραγωγών.

Οι πρώτες παραγωγές τις καλλιτεχνικής περιόδου φαίνεται να δίνουν αυτό ακριβώς το στίγμα: Σταχτοπούτα του Ροσίνι, με ένα καστ διακεκριμένων, Ελλήνων κυρίως, καλλιτεχνών παιδική όπερα, με το νέο έργο “Προσοχή! Ο πρίγκιπας λερώνει”, τη μουσική του οποίου υπογράφει ο Νίκος Κηπουργός και το κείμενο και τη σκηνοθεσία ο Θωμάς Μοσχόπουλος μπαλέτο με την επιτυχημένη παραγωγή του Καρυοθραύστη του Τσαϊκόφσκι, σε χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα. Και αυτή είναι μόνο η αρχή.

Ο κ. Μιχαηλίδης χαρακτηρίζει τη Λυρική «ζωντανό οργανισμό» που βασίζεται «στους ανθρώπους της, στα στελέχη της και έχει το πολύ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, το ότι παράγει πρωτογενές πολιτιστικό προϊόν. Είναι εκείνη δηλαδή που παράγει πολιτισμό. Δεν είναι εκείνη που μεταφέρει τον πολιτισμό. Αν συνδυάσουμε λοιπόν αυτό το δεδομένο με την αξιοποίηση ικανών, νέων ανθρώπων, των δικών της στελεχών, μία σύνταξη δυνάμεων δηλαδή με στόχο να βρούμε όλα αυτά τα ευγενή που μας ενώνουν, πιστεύω ότι θα κάνει χαρακτηριστικότερο και το στίγμα μέσα στην κοινωνία», επισημαίνει.

Φαίνεται ότι το στοίχημα έχει σχεδόν κερδηθεί. Μόλις λίγες μέρες πριν, το BBC 4, έκανε εκτενές ρεπορτάζ για την ΕΛΣ, μιλώντας με πολύ θετικά σχόλια για τη διοίκηση Μιχαηλίδη, η οποία, σύμφωνα με τον ρεπόρτερ, τα τελευταία χρόνια κατάφερε να τη βγάλει «από την τραγωδία που ζούσε και να την οδηγήσει σε έναν θρίαμβο».

Αλλά δεν υπάρχει χρόνος για να επαναπαύεται κανείς. «Η Λυρική δεν είναι υπόθεση ενός ανθρώπου, είναι υπόθεση πολλών ανθρώπων, απλώς εγώ είχα τη δεδομένη στιγμή και την τιμή να είμαι στο τιμόνι μιας προσπάθειας, στην οποία συμβάλλουν πάρα πολλές δυνάμεις και αυτή είναι και η αποστολή ενός καλλιτεχνικού διευθυντή: να είναι οραματιστής, να έχει όραμα μπροστά, να βλέπει τον ορίζοντα και να προσπαθεί να συμπαρασύρει όλους μαζί προς τα κει», ξεκαθαρίζει ο κ. Μιχαηλίδης, τονίζοντας παράλληλα την πολύ καλή συνεργασία με το διοικητικό συμβούλιο της ΕΛΣ. Ο δρόμος προς τα μπροστά, ωστόσο, δεν είναι εύκολος. «Υπάρχουν πραγματικά πολλά προβλήματα. Αλλά κάνουμε πάρα πολύ προσεκτικές κινήσεις και πιστεύουμε ότι και η Πολιτεία αν μη τι άλλο, βλέπει το καλό και δε θα το αφήσει να χαλάσει», καταλήγει ο κ. Μιχαηλίδης.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία