Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ίψεν, Μπρεχτ και Βίσνιεκ παρουσιάζει τη φετινή θεατρική περίοδο το θέατρο της οδού Κεφαλληνίας



Αθήνα

Με τρεις παραγωγές, τους «Βρικόλακες» του 'Ιψεν , το «Ζητείται κλόουν ηλικιωμένος» του Βίσνιεκ και την «Εβραία» του Μπρεχτ ξεκινά τη νέα καλλιτεχνική σεζόν το θέατρο της οδού Κεφαλληνίας.

'Ετος 'Ιψεν το 2014 και το Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας τιμά το μεγάλο Νορβηγό δραματουργό ανεβάζοντας το αριστούργημά του «Βρικόλακες» στην Α΄σκηνή του. Ο Χένρικ 'Ιψεν θεωρείται ο πρώτος μεγάλος εκφραστής ενός πνευματικού ρεύματος που εγκατέλειψε τα προσφιλή θέματα του 19ου αιώνα και έφερε στο προσκήνιο την καθημερινή ζωή και τις αμαρτίες της.

Το έργο που γράφτηκε το 1881, πιθανολογείται ότι ο 'Ιψεν το έγραψε εξ αιτίας του νόθου παιδιού του, που είχε αποκτήσει μόλις σε ηλικία 18 χρόνων με μία υπηρέτρια και που είχε αναγνωρίσει χωρίς όμως ποτέ να το συναντήσει. Οι «Βρικόλακες» έχουν στοιχεία από προγενέστερα αριστουργήματα της κλασσικής, αλλά και της αρχαιοελληνικής δραματουργίας. Όπως και στον Οιδίποδα του Σοφοκλή, οι ήρωες του Ιψενικού δράματος διακατέχονται από τη μανία της «αποκάλυψης» αδιαφορώντας για τις συνέπειες…

Στην παράσταση της Α΄σκηνής του θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας -που ανεβαίνει στις 29 Νοεμβρίου-, τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Στάθης Λιβαθινός και τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν οι: Μπέττυ Αρβανίτη, Γιώργος Κέντρος, Νίκος Χατζόπουλος, Μαρία Κίτσου και Κώστας Βασαρδάνης. Η παράσταση ανεβαίνει σε νέα σύγχρονη μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα.

Ένα πολύ ξεχωριστό έργο του Ρουμάνου συγγραφέα Ματέϊ Βίσνιεκ, το «Ζητείται κλόουν ηλικιωμένος» που γράφτηκε το 1987 κι απαγορεύτηκε από τη λογοκρισία της πατρίδας του τότε, παρουσιάζει η «Θεατρική Εταιρία ΠΡΑΞΗ» από τις 18 Νοεμβρίου στη Β΄σκηνή του Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας, προσκαλώντας για άλλη μία φορά τη νεαρή, ταλαντούχα σκηνοθέτιδα Μαρία Ξανθοπουλίδου.

Τρεις κλόουν προχωρημένης ηλικίας, που έχουν καιρό να δουλέψουν, γνώριμοι από παλιά, συναντιούνται σ' ένα γραφείο απαντώντας σε μια αγγελία. Πολύ γρήγορα αρχίζουν να υπονομεύουν ο ένας τον άλλον με σκοπό να εξοντώσουν ψυχολογικά τον πιθανό ανταγωνιστή για τη θέση. Όσο ο χρόνος περνά, η αναμονή τους μαλακώνει. Αρχίζουν να δείχνουν ο ένας στον άλλον κόλπα από παλιά, να εκτίθενται, να παίζουν και να γελούν σαν παιδιά.

«Η ανθρώπινη μοίρα ορίζεται από τη συλλογικότητα. Οι άνθρωποι είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε σε μικρές ή μεγάλες ομάδες τόσο πολύ που πολλές φορές κινδυνεύουμε να παρασυρθούμε από συστήματα που ποντάρουν στη μαζοποίηση. Όσοι βρίσκονται στην ίδια ομάδα με μας είναι εξαιρετικά σημαντικοί επειδή ακριβώς προσδίδουν νόημα στην ύπαρξή μας. Όσο πιο κοντινοί, τόσο πιο σημαντικοί. Όσο πιο μεγάλοι στην ηλικία τόσο πιο απαιτητικοί. Οι διενέξεις και οι ανταγωνισμοί ανάμεσά μας είναι η απόδειξη ότι για κάποιους είμαστε παρόντες. Με κάποιους μπορεί να περιμένουμε μαζί πάνω σε μια σκηνή θεάτρου. Σ έναν χώρο που συναντηθήκαμε με απόφαση να επικοινωνήσουμε και όπως οι κλόουν να αφήσουμε τη φαντασία μας να ταξιδέψει και τα πόδια μας να σηκωθούν αυτό το ελάχιστο πάνω από τη γη» σημειώνει η Μαρία Ξανθοπουλίδου.

Στην παράσταση παίζουν οι Νίκος Αλεξίου, Γρηγόρης Γαλάτης και ο Αλέξανδρος Μυλωνάς. Τη μετάφραση επιμελείται η Ερση Βασιλικιώτη.

Στη Β' σκηνή του θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας ανεβαίνει από τις 16 Δεκεμβρίου «Η Εβραία» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, σε σκηνοθεσία και απόδοση κειμένου Φένιας Παπαδόδημα. Πρόκειται για ένα από τα εικοσιτέσσερα μονόπρακτα που ο συγγραφέας έγραψε εξόριστος από τη Γερμανία ανάμεσα στο 1935 και το 1939, με γενικό τίτλο «Τρόμος και αθλιότητα του τρίτου Ράιχ».

«Ο παραλληλισμός με την σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα είναι αναπόφευκτος. Η άνοδος του ρατσισμού και του εθνικισμού, η εξαθλίωση του βιοτικού επιπέδου, η δυσπιστία και η υποκρισία, ορίζουν πια την καθημερινότητα μας. Το ξύπνημα του κτήνους καραδοκεί μέσα μας», σημειώνει η σκηνοθέτις και προσθέτει:

«Διαχρονικά πρωτοποριακό, το επικό-διαλεκτικό θέατρο του Μπρεχτ προϋποθέτει την ελευθερία των συνειρμών και των προεκτάσεων. Βίντεο προβολές και ακουστικό υλικό της εποχής, συνεντεύξεις του ίδιου του Μπρεχτ, αυτοσχεδιασμοί των ηθοποιών πάνω σε εφιαλτικά όνειρα αποτελούν τις παρενθέσεις της δικής μου ανάγνωσης».

Στην παράσταση παίζουν οι Ραφίκα Σαουίς και Μάκης Παππάς.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία