Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




"Μην επιτεθείτε στο Ιράν", η έκκληση από καρδιάς του σκηνοθέτη Μαχμαλμπάφ προς το Ισραήλ



Ιερουσαλήμ

Ο εξόριστος ιρανός σκηνοθέτης Μόχσεν Μαχμαλμπάφ τολμά δημόσια να μεταβαίνει στο Ισραήλ όχι μόνο για να παρουσιάσει μια ταινία που γύρισε στη Χάιφα, αλλά και για να απευθύνει έκκληση στους Ισραηλινούς να εγκαταλείψουν την ιδέα μιας στρατιωτικής επίθεσης κατά του Ιράν.

"Σας αγαπώ, αλλά σας ζητώ να μην επιτεθείτε στο Ιράν, αυτό δεν είναι η λύση, αυτό μόνο θα επιδεινώσει την κατάσταση", δήλωσε ο σκηνοθέτης σε συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της τελευταίας του ταινίας "The Gardener" (O Κηπουρός), στο ετήσιο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Ιερουσαλήμ.

Ο Μαχμαλμπάφ, ο οποίος οδηγήθηκε στην εξορία και απειλήθηκε με θάνατο, ζητεί έναν "πολιτισμικό" διάλογο μεταξύ του Ιράν και του Ισραήλ, δύο χώρες που απαγορεύουν στους πολίτες τους να επισκέπτονται οι μεν την χώρα των δε.

Σύμφωνα με τον ιρανό σκηνοθέτη, σε τίποτε δεν βοηθούν οι απειλές για επιθέσεις κατά των ιρανικών πυρηνικών εγκαταστάσεων όπως συχνά πυκνά κάνει η ισραηλινή ηγεσία.

"Καλύτερα είναι να βοηθηθούν οι ιρανικές δημοκρατικές δυνάμεις", τόνισε υπογραμμίζοντας ότι δια της βίας τίποτε δεν διευθετείται. "Ύστερα από τουλάχιστον 60 χρόνια, εσείς (οι Ισραηλινοί), ακόμη δεν βρήκατε λύση με τους Παλαιστίνιους καθώς οι πολιτικοί και των δύο πλευρών είναι ανώριμοι, δεν κατάλαβαν ότι η αιτία της σύγκρουσης βρίσκεται στον πολιτισμό και τη θρησκεία".

Η ταινία, μια ντοκιμυθοπλασία, ένα μικτό κινηματογραφικό είδος που συνδυάζει το ντοκιμαντέρ εντάσσοντας στοιχεία μυθοπλασίας, γυρίστηκε στη Χάιφα στο βόρειο Ισραήλ, στους περίφημους κήπους του Παγκόσμιου Κέντρου των Μπαχάι --μια θρησκευτική μειονότητα που ιδρύθηκε πριν από 170 χρόνια στο Ιράν και τα μέλη της διώκονται-- παρουσιάζει αυτή τη ματιά του κόσμου.

Το έργο αναφέρεται σε έναν κηπουρό που κατάγεται από την Παπούα και άλλα μέλη της κοινότητας των Μπαχάι αλλά και στον διάλογο ανάμεσα σε έναν πατέρα και τον άθεο γιό του που συζητούν για τη θρησκεία.

"Δεν είμαι θρησκευόμενος, αλλά είναι αδύνατο να μην λάβω υπόψη τον θρησκευτικό παράγοντα, την ενέργειά του και να έχω μια εντελώς κοσμική άποψη των προβλημάτων", εξηγεί ο σκηνοθέτης.

"Διάλεξα τους Μπαχάι γιατί έχουν μια προσέγγιση ανεκτικότητας, μη βίαιη, που μπορεί να χρησιμεύσει ως παράδειγμα στις άλλες θρησκείες".

 

Στόχος λογοκρισίας

-----------------------

Ο Μαχμαλμπάφ επαναφέρει αυτό το μήνυμα σε όλες του τις ταινίες που αφορά τη ζωή του τόσο ως ακτιβιστή για τα ανθρώπινα δικαιώματα, όσο και ως διαφωνούντα, στη συνέχεια.

Ο 56χρονος κινηματογραφιστής, γεννημένος στην Τεχεράνη, μετείχε ενεργά στις διαδηλώσεις κατά του Σάχη του Ιράν, συνελήφθη στα 17 του και πέρασε τεσσεράμισι χρόνια στη φυλακή. Μετά την επανάσταση του 1979 αφιερώθηκε στον κινηματογράφο.

Αναγκάστηκε να εξοριστεί στο Αφγανιστάν, μετά στο Τατζικιστάν όπου συνέχισε να γυρίζει ταινίες. Αργότερα εγκαταστάθηκε για τέσσερα χρόνια στο Παρίσι. Σήμερα ζει κοντά στο Λονδίνο.

"Πολλές φορές οι ιρανικές αρχές έστειλαν φονιάδες να με σκοτώσουν. Παραλίγο να χάσω τη ζωή μου σε μια επίθεση με χειροβομβίδα στο Αφγανιστάν. Στο Παρίσι ζούσα 24 ώρες το 24ωρο με σωματοφύλακες".

"Όλες μου οι ταινίες όπως και τα 30 βιβλία μου είναι απαγορευμένα στο Ιράν. Όταν το όνομά μου αναγράφεται στους τίτλους της ταινίας, η λογοκρισία επεμβαίνει και το όνομα σβήνεται".

Οι ταινίες του ωστόσο προβάλλονται στο Ιράν από τα DVD που κυκλοφορούν στη μαύρη αγορά, από τα δορυφορικά τηλεοπτικά δίκτυα και το Youtube.

"Μετά την επίσκεψή μου στο Ισραήλ, αναμφίβολα θα υπάρξει μια εκστρατεία σε βάρος του, ότι είμαι πράκτορας της Μοσάντ, της CIA", είπε μειδιώντας.

Για τον κινηματογραφιστή που υποστήριξε τον μεταρρυθμιστή Μουσαβί στη διάρκεια της αμφισβητηθείσας επανεκλογής του συντηρητικού προέδρου Αχμαντινεζάντ το 2009, η εκλογή τον Ιούνιο του Χασάν Ροχανί, του πιο μετριοπαθούς των υποψηφίων στους οποίους επετράπη να μετάσχουν στις εκλογές, είναι μια "πρόοδος, έστω και μικρή".

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία