Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Οι Αμερικανοί και τα όπλα: μια ιστορία αγάπης



Ουάσινγκτον

Από την κατάκτηση της Δύσης, που τούς έδωσε τα αντανακλαστικά των
πιονιέρων, μέχρι το δικαίωμα νόμιμης άμυνας, οι Αμερικανοί, ή
τουλάχιστον ένα μέρος τους, ζουν μία ιστορία φετιχιστικής αγάπης με τα
όπλα τους;

"Αυτό θα έδινε μία εσφαλμένη εικόνα της Αμερικής, το να πει κανείς ότι
αγαπούμε με πάθος τα όπλα ή ότι όλοι οι Αμερικανοί έχουν όπλα", εξηγεί
ο Γκρεγκ Λι Κάρτερ, καθηγητής Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Bryant,
υπενθυμίζοντας ότι η πλειοψηφία των Αμερικανών δεν κατέχει όπλα.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία μία μειοψηφία, όχι όμως και
αμελητέα, το 40% των αμερικανικών νοικοκυριών, κατέχει ένα όπλο. Η
χώρα διατηρεί το παγκόσμιο ρεκόρ ως προς τον αριθμό των όπλων που
κατέχουν ιδιώτες, 270 εκατομμύρια, και ως προς τα κατά κεφαλήν όπλα,
88,8 ανά 100 κατοίκους, σύμφωνα με την ιστοσελίδα gunpolicy.org. Το
2009, περισσότεροι από 9.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν από πυροβόλα όπλα επί
15.000 ανθρωποκτονιών.

"Δεν σταματούν να μιλούν για όπλα στα τραγούδια, στις τηλεοπτικές
εκπομπές, στο σινεμά. 'Η ακόμη στα βιντεοπαιγνίδια. Τα όπλα βρίσκονται
παντού", σύμφωνα με τον Τζίμι Τέιλορ, καθηγητή Κοινωνιολογίας στο
Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

"Υπάρχει επίσης η δεύτερη τροπολογία του Συντάγματος , που προστατεύει
το δικαίωμα της οπλοκατοχής και για την οποία χρησιμοποιείται όλο και
ευρύτερη ερμηνεία μέχρι του δικαιωμάτος του φέρειν όπλο", λέει.

Εκτός της ισχυρής κυνηγετικής παράδοσης, "η κουλτούρα των όπλων
προέρχεται από ένα είδος ιστορικής προσήλωσης. Πρόκειται για την
ιστορία της νίκης της Αμερικής επί της Μεγάλης Βρετανίας, κατά τη
διάρκεια του Πολέμου της Ανεξαρτησίας, "την ιστορία συνηθισμένων
ανθρώπων που μια μέρα άρπαξαν τα τουφέκια τους, φίλησαν τη γυναίκα
τους και έφυγαν για να υπηρετήσουν στον στρατό του Τζορτζ
Ουάσινγκτον", λέει ο Ρόμπερτ Σπίτσερ, συγγραφέας βιβλίου για τον
νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την οπλοκατοχή.

"Υπάρχουν Αμερικανοί που εξακολουθούν να ζουν στο πλαίσιο αυτής της
παράδοσης και για τους οποίους ένα όπλο εκφράζει την υπεράσπιση της
ελευθερίας τους. Πρόκειται συνήθως για ανθρώπους που είναι δύσπιστοι ή
εχθρικοί απέναντι στην κυβέρνηση. Η παράδοση αυτή αποτελεί επίσης
μέρος του πνεύματος ατομικισμού της Αμερικής", λέει ο Σπίτσερ.

Σύμφωνα με την Τζένι Κάρλσον, καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του
Πανεπιστημίου Berkeley της Καλιφόρνιας, η κουλτούρα των όπλων "
αποτελεί επίσης απάντηση στα καθημερινά προβλήματα που δημιουργεί η
εγκληματικότητα και οι περικοπές στις υπηρεσίες δημόσιας ασφάλειας,
όπως η αστυνομία. Εκεί έχει επενδύσει η Εθνική Ενωση Οπλων (National
Rifle Association)", εξηγεί.

"Τα όπλα βοηθούν τους Αμερικανούς να αισθανθούν ασφαλέστεροι. Η
απαγόρευση των όπλων θα ισοδυναμούσε με την ρήξη της τελευταίας
γραμμής άμυνας κατά του εγκλήματος", λέει.

Εις επίρρωσιν αυτής της εκδοχής, στους δρόμους του βυθισμένου σε
πένθος Νιουτάουν, ο 72χρονος Αντρέ, ένθερμος υπερασπιστής της
οπλοκατοχής υπερασπιζόταν τις τελευταίες ημέρες "το δικαίωμα που τού
έδωσε ο Θεός στην αυτοάμυνα". "Αν υπήρχε ένας καλά εκπαιδευμένος
σκοπευτής στο σχολείο, θα μπορούσε να εξουδετερώσει τον ένοπλο πριν
σκοτώσει 20 παιδια".

Ο κυβερνήτης του Τέξας Ρικ Πέρι συνέβαλε εποικοδομητικά στον
διάλογο που διεξάγεται στις ΗΠΑ μετά τη σφαγή της Παρασκευής στο
δημοτικό σχολείο του Νιουτάουν λέγοντας ότι αντί της εφαρμογής
περιοριστικών νόμων, μία λύση θα ήταν να οπλισθούν οι εκπαιδευτικοί.

Για τον Στίβεν Κλαρκ, ιδιοκτήτη σχολής σκοποβολής στη Βιρτζίνια "Ολα
αυτά τα έκανε ένας τρελός, δεν έχει καμία σχέση με τα πυροβόλα όπλα.
Οι κάτοχοι όπλων φοβούνται. Τα δικαιώματα όλων αυτών που δεν έχουν
κάνει κανένα κακό με τα όπλα τους μπορεί να αμφισβητηθούν από την
ενέργεια ενός διαταραγμένου ανθρώπου".

Τις προάλλες ένα αγόρι 11 ετών συνελήφθη στο Κερνς της Γιούτα. Είχε πάει στο
σχολείο του με ένα περίστροφο και εξήγησε στους αστυνομικούς ότι ήθελε
να προστατευθεί σε περίπτωση επίθεσης σαν εκείνη του Νιουτάουν.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία