Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




H Λένα Πλάτωνος μελοποιεί Έμιλι Ντίκινσον



Αθήνα

Η Λένα Πλάτωνος, στη μακρόχρονη καλλιτεχνική της πορεία, που ξεκινά από τα χρόνια της Λιλιπούπολης και τη συνεργασία της με τον Μάνο Χατζιδάκη στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, μέχρι και σήμερα, αποδεικνύει ότι η έντονη αισθαντικότητα του έργου της είναι μια ανεξάντλητη πηγή δημιουργίας.

Τώρα, παρουσιάζει  για πρώτη φορά έναν κύκλο αγγλόφωνων τραγουδιών σε ποίηση Έμιλι Ντίκινσον, σε μια συναυλία στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 5 Ιουνίου, με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη να απαγγέλει στα ελληνικά τους στίχους της σπουδαίας Αμερικανίδας ποιήτριας του 19ου αιώνα.

Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας η Σαβίνα Γιαννάτου θα ερμηνεύσει τον κύκλο τραγουδιών «Καρυωτάκης - 13 τραγούδια», από τα πιο αγαπημένα στο κοινό έργα της Λένας Πλάτωνος.

«Τα πρώτα μου τραγούδια, όταν σπούδαζα πιάνο στη Βιέννη, ήταν ροκ μπαλάντες σε αγγλικούς στίχους ενός Άγγλου φίλου, και αποτέλεσαν εξαιρετική εμπειρία για την ικανότητά μου γενικά να φτιάχνω τραγούδια» εξηγεί η Λένα Πλάτωνος.

Και μπορεί εκείνες οι ηχογραφήσεις να χάθηκαν, όχι όμως και η ανάγκη της να συνεχίσει να μελοποιεί δικούς της πια αγγλικούς στίχους.

Ήταν ένα χρόνο πριν όταν η συνθέτρια αποφάσισε να μελοποιήσει δέκα ποιήματα της Έμιλι Ντίκινσον, τα περισσότερα ερωτικά, τα οποία δούλεψε για δύο γυναικείες φωνές (Αθηνά Ρούτση και η Sissi Rada).

Η «συνάντησή» της με την ποίηση της μεγάλης Αμερικανίδας ποιήτριας ήταν αρκετά καθοριστική, παραδέχεται η ίδια. «Το έργο της διαθέτει αφάνταστη μουσικότητα και μοιάζει να γράφτηκε χθες, ενώ έχει γραφτεί τον προπερασμένο αιώνα, και μάλιστα μέσα σε εντελώς παράδοξες συνθήκες» παρατηρεί η Λένα Πλάτωνος. «Η Ντίκινσον, αν και ήταν κλεισμένη μέσα στο σπίτι λόγω ψυχικής διαταραχής, παρουσιάζει την εικόνα του ποιητή που έχει βαθύτατη επαφή με την εξωτερική και εσωτερική πραγματικότητα... Οι αντένες της έπιασαν με φανταστική ευαισθησία τα μεγάλα θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης, δηλαδή τον Έρωτα και το Θάνατο, στα οποία είναι αφιερωμένο το μεγαλύτερο μέρος του έργου της».

Όσο για την σχέση της συνθέτριας με την ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη, η ίδια αφηγείται: «Στο τέλος της δεκαετίας του '70, όταν είχα αρχίσει να εργάζομαι σαν επαγγελματίας συνθέτις στο Τρίτο Πρόγραμμα του Μάνου Χατζιδάκι, ο Μάνος για τις ανάγκες του προγράμματος μού ανέθεσε να μελοποιήσω ποιήματα του Καρυωτάκη. Αρχικά αρνήθηκα, γιατί μου φάνηκε ότι δεν ήμουν άξια να μελοποιήσω έναν γίγαντα της ποίησής μας σαν τον Καρυωτάκη, και προσφέρθηκα να γράψω σκέτη μουσική, που θα ταίριαζε στο ύφος του για να υποστηρίξω τις απαγγελίες. Τελικά, μια νύχτα, καθώς είχα στο πιάνο μου ανοιχτό το βιβλίο με τα ποιήματα του Καρυωτάκη, το βλέμμα μου αγκιστρώθηκε σ' ένα ποίημα του... το "Βράδυ". Το μελοποίησα αμέσως κι έκλαψα. Την επομένη το παρουσίασα ενορχηστρωμένο στο Τρίτο. Στην πρώτη ηχογράφηση το τραγούδησα εγώ κι αργότερα η Σαβίνα. Το τραγούδι αυτό καθιερώθηκε αμέσως, ακολούθησαν κι άλλα τραγούδια, ο Μάνος τα λάτρεψε και με βοήθησε να μπω στη δισκογραφία με αυτά. Η Σαβίνα υπήρξε και εξακολουθεί να υπάρχει ως η φωνή φετίχ γι’ αυτά τα τραγούδια».

Δεδομένου ότι στη ζωή και στο έργο, τόσο του Κώστα Καρυωτάκη, όσο και της Έμιλι Ντίκινσον, κυριάρχησε το «μαύρο», η Λένα Πλάτωνος πιστεύει ότι στην περίπτωση τόσο μεγάλων καλλιτεχνών σαν κι αυτούς, «το μαύρο λειτουργεί σαν υπέρβαση, σαν ένα είδος αυτοθεραπείας, που γεννάει την ελπίδα.»

«Πραγματικά υπάρχει ελπίδα, όσο ζοφερή κι αν είναι η σημερινή πραγματικότητα, πάντα υπάρχει η ελπίδα της ποιοτικής αλλαγής μέσω της υπέρβασης, όταν το ''μαύρο'' σε κάποιον προσωπικά, ή και σε ολόκληρες κοινωνίες, έχει φτάσει στα όριά του και δεν έχει πια κανείς να χάσει τίποτα. Για μένα προσωπικά, το κλειδί βρίσκεται στην ανάκτηση του συναισθήματος της αγάπης!» καταλήγει η Λένα Πλάτωνος.

Ή αλλιώς «Hope is the thing with feathers» (H ελπίδα είναι ένα πράγμα με φτερά) όπως τιτλοφορείται o κύκλος αγγλόφωνων τραγουδιών της Λένας Πλάτωνος, δάνειο από το ομώνυμο ποίημα της Έμιλι Ντίκινσον .



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία