Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Μουσική - Πορτρέτο

Ντέιβιντ Μπάουι, μουσικός-χαμαιλέων και ακούραστος πειραματιστής



Νέα Υόρκη

O θρύλος της ροκ Ντέιβιντ Μπάουι που πέθανε την περασμένη  Κυριακή, από καρκίνο σε ηλικία 69 ετών, ήξερε να συνδυάζει ποπ μουσική και πειραματισμούς για να αναδειχθεί ένας από τους μεγαλύτερους ποπ σταρ όλων των εποχών.

"Ο Ντέιβιντ Μπάουι πέθανε ήσυχα  έχοντας δίπλα του την οικογένειά του έπειτα από μια γενναία μάχη 18 μηνών με τον καρκίνο", αναφέρουν οι λογαριασμοί του βρετανού αστέρα στο Twitter και το Facebook, σε μήνυμα που έχει ημερομηνία 10 Ιανουαρίου.

Γνήσιος καλλιτέχνης-χαμαιλέων, πρόλαβε να δει το "Blackstar", το 25ο άλμπουμ του στην πλούσια καριέρα του, να κυκλοφορεί την Παρασκευή 8 Ιανουαρίου, ημέρα των 69ων γενεθλίων του.

Ο τραγουδιστής και συνθέτης που έχτισε την καριέρα του πάνω σε διαδοχικές μετενσαρκώσεις, μέσω των χαρακτήρων του Ζίγγι Στάρνταστ, του Αλαντίν Σέιν ή του Λεπτού Λευκού Δούκα, ήταν ένας πολυσχιδής οραματιστής, μια προσωπικότητα που σίγουρα θα επηρεάσει γενιές καλλιτεχνών.

Το ίδιο άνετος με τον Μπέκετ και τον Νίτσε όσο και με τους φίλους του Λου Ριντ και 'Ιγκι Ποπ, ο Μπάουι πέρασε τη ζωή του πειραματιζόμενος πάνω σε πολλά είδη μουσικής, κάνοντας συχνά περιηγήσεις στο χώρο του κινηματογράφου, του θεάτρου, της μόδας, στη ζωγραφική.

Συνεχίζει να εμπνέει τόσο τη νοικοκυρά που σιγοτραγουδά τα κομμάτια του στο σουπερμάρκετ όσο και τη νεαρή επαναστάτρια που ακολουθεί το ερμαφρόδιτο και διαταραγμένο παρουσιαστικό του της δεκαετίας του 1970.

Η επιτυχία του μετριέται σε πωλήσεις δίσκων, οι οποίες ξεπερνούν τα 140 εκατομμύρια, ή μέσω της επιρροής που συνεχίζει να ασκεί στους συναδέλφους του, από τη Λέιντι Γκάγκα έως τα συγκροτήματα των Πλασέμπο ή των Μπλερ. Και πόσοι τραγουδιστές μπορούν να προσελκύσουν ένα και πλέον εκατομμύριο επισκέπτες στην αναδρομική έκθεση που διοργανώνεται γι' αυτούς και μόνο, όπως έγινε στην έκθεση "David Bowie Is" που εγκαινιάστηκε το 2013 στο Λονδίνο;

Ο Ντέιβιντ Ρόμπερτ Τζόουνς γεννήθηκε στις 8 Ιανουαρίου του 1947 σε μια φτωχή οικογένεια του Μπρίξτον, μιας λαϊκής γειτονιάς του νότιου Λονδίνου. Σε ηλικία 16 ετών, σε έναν καβγά, το αριστερό του μάτι θα τραυματιστεί σοβαρά. Ο Ντέιβιντ θα διατηρήσει μια διεσταλμένη κόρη δίνοντας την παράξενη εντύπωση ότι το χρώμα του δεξιού ματιού του είναι διαφορετικό από αυτό του αριστερού.

Εκείνη την περίοδο παρατάει το σχολείο και αρχίζει τη μουσική του καριέρα. Η πρώτη επιτυχία θα έρθει το 1969 με το "Space Oddity", μια μπαλάντα που έγινε θρυλική και αναφέρεται στην ιστορία του Μέιτζορ Τομ, ενός αστροναύτη που χάνεται στο διάστημα.

 

Επιτυχία στις ΗΠΑ

Παράλληλα ο Μπάουι παρακολουθεί μαθήματα μιμητικής. Τα μαθήματα αυτά και η αγάπη του για τα εκκεντρικά κοστούμια, τη μόδα και ακόμη και το θέατρο καμπούκι, θα τον βοηθήσουν αργότερα να μεταλλαχθεί σε άνθρωπο με χίλια πρόσωπα.

Από το 1972 αρχίζει τον χορό των μεταμορφώσεων, με πρώτο το πρόσωπο του Ζίγγι Στάρνταστ, του ερμαφρόδιτου σταρ που εγκαινιάζει την περίοδο του γκλαμ ροκ. Θα ακολουθήσει η μεταμόρφωσή του κυνικό ναζί, ωχρό αντάρτη...

Πίσω από τις μάσκες αυτές, ο Ντέιβιντ προκαλεί, αυξάνει τις αντιφατικές δηλώσεις, κυρίως όσον αφορά τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, τροφοδοτεί τις κοσμικές στήλες, ηχογραφεί άνισους δίσκους, εξοργίζει και γοητεύει.

Το 1975, ο Μπάουι κάνει μεγάλη επιτυχία στις ΗΠΑ με το "Fame", το οποίο συνθέτει μαζί με τον Τζον Λένοξ και γίνεται νούμερο ένα, και το πετυχημένο άλμπουμ "Young Americans".

Ο τραγουδιστής ζει τότε στις ΗΠΑ με τη σύζυγό του Αντζι, αλλά το 1976 φεύγει για να ζήσει τρία χρόνια στο Δυτικό Βερολίνο με τον γιο του Ζόουι, αφήνοντας πίσω του μια ζωή που σημαδεύτηκε από την κοκαΐνη.

Από το 1976 έως το 1979, κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο Βερολίνο, αναλαμβάνει την παραγωγή μαζί με τον Μπράιαν Ινο της τριλογίας "Low, Heroes και Lodger" που θα ανοίξει τον δρόμο στο "κολντ γουέιβ".

Το άλμπουμ του "Let's dance" το 1983 κατακτά ένα νεότερης ηλικίας κοινό στις χορευτικές πίστες.

Ωστόσο από το 1988, η περίοδος που αφιέρωσε στη χαρντ ροκ με το συγκρότημα Tin Machine, τυγχάνει μιας μάλλον επιφυλακτικής υποδοχής.

Ο Μπάουι θα ξαναπαντρευτεί τη Σομαλή Ιμάν το 1992, μοντέλο, με την οποία θα αποκτήσει μια κόρη, την Αλεξάντρια, και ύστερα από μια περίοδο στην Ελβετία, μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Λονδίνου και Νέας Υόρκης.

Ο Μπάουι ξαναρχίζει τη σόλο καριέρα και, πάντα πρωτοποριακός, αποκαλύπτει το 1999 το άλμπουμ του "Hours" στο Διαδίκτυο επιτρέποντας στους χρήστες να "κατεβάσουν" τους δίσκους του με πληρωμή.

Έως τις αρχές του 2000 κάνει σειρά από δίσκους και περιοδείες, ωστόσο ένα καρδιακό επεισόδιο τον Ιούνιο του 2003 πάνω στη σκηνή ενός γερμανικού φεστιβάλ όπου εμφανιζόταν τερματίζει την περίοδο αυτή.

Καθώς του επιβλήθηκε για ιατρικούς λόγους μακρά περίοδος ανάπαυσης, οι εμφανίσεις του στη σκηνή είναι σπάνιες, και αυτές γίνονται δίπλα στο συγκρότημα των καναδών ρόκερ "Αρκέιντ Φάιρ", στην Αμερικανίδα Αλίσια, στον πρώην κιθαρίστα των Πινκ Φλόιντ, Ντέιβιντ Γκίλμουρ.

Ενώ οι ανησυχητικές φήμες για την κατάσταση της υγείας του δίνουν και παίρνουν, ο Μπάουι βγάζει το 2013 ένα δυναμικό άλμπουμ "The next day". "Να 'μαι λοιπόν, όντως δεν πεθαίνω", είχε ουρλιάξει τότε με όλη του τη δύναμη, παρουσιάζοντας το ομώνυμο τραγούδι.

"Η φιλία του Ντέιβιντ ήταν το φως της ζωής μου. Ουδέποτε συνάντησα κάποιον τόσο σπουδαίο. Ήταν ο καλύτερος", έγραψε ο 67χρονος βρετανός σταρ της ροκ Ιγκι Ποπ, συνεργάτης του Μπάουι κυρίως στα χρόνια του Βερολίνου και κυρίως την εποχή της σύνθεσης του τραγουδιού "China Girl".



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία