Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Τομά Πικετί

Οι ανισότητες στον κόσμο δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλες



(Πηγές: Le Figaro, Le Monde) - Παρίσι

Η παγκόσμια επιτυχία του βιβλίου του Τομά Πικετί «Το Κεφάλαιο τον 21ο Αιώνα» έχει κάτι το παράδοξο. Λες και η απλή δημοσίευση στατιστικών στοιχείων για τις ανισότητες του πλούτου και των εισοδημάτων να έχει μια άμεση πολιτική και ηθική επίπτωση. Λες και τα γεγονότα αποτελούν από μόνα τους αξίες.

Αιώνες ολόκληροι σκέψεων και συζητήσεων μάς έμαθαν ότι το νόημα που αποδίδεται στις ανισότητες εξαρτάται από το κοινωνικό και ηθικό πλαίσιο στο οποίο τοποθετούνται. Αντιπαραβάλλοντας τις δημοκρατικές κοινωνίες με την εποχή της αριστοκρατίας, ο Τοκβίλ έγραφε στη Δημοκρατία στην Αμερική: «Όταν η ανισότητα είναι ο κανόνας σε μια κοινωνία, οι μεγαλύτερες ανισότητες δεν εκπλήσσουν. Όταν το επίπεδο είναι λίγο πολύ ίδιο, ακόμη και η μικρότερη ανισότητα ενοχλεί. Για τον λόγο αυτό, όσο μεγαλύτερη είναι η ισότητα τόσο μεγαλύτερη είναι και η ανάγκη για ισότητα».

Οι ανισότητες στον κόσμο δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλες. Πρόσφατη έκθεση της Oxfam - η οποία πάντως έχει αμφισβητηθεί - αναφέρει ότι η συνολική περιουσία του 1% των πιο πλουσίων θα ξεπεράσει το 2016 την περιουσία του υπολοίπου 99%. Σύμφωνα με τον Πικετί, ο κύκλος της ανισότητας ξεκίνησε την τελευταία τριακονταετία. Και οι ανισότητες σήμερα θυμίζουν τις αρχές του 20ού αιώνα.

Οι αιτίες της όξυνσης των ανισοτήτων είναι πολλές. Με την παγκοσμιοποίηση και την είσοδο της Κίνας στην παγκόσμια αγορά εργασίας, εμφανίστηκε μεγάλος αριθμός εργατών με χαμηλή ειδίκευση που «τράβηξε» τους μισθούς προς τα κάτω στις πιο πλούσιες χώρες. Από την άλλη πλευρά, η παγκοσμιοποίηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος επέτρεψε στους δισεκατομμυριούχους να τοποθετήσουν τα χρήματά τους σε πιο αποδοτικούς τόπους.

Ο Πικετί υπογραμμίζει ακόμη ότι οι ανισότητες εξηγούνται και από την άτολμη κρατική πολιτική σε διάφορους τομείς, και κυρίως στην εκπαίδευση. Στις Ηνωμένες Πολιτείες ειδικά, ο γάλλος οικονομολόγος διακρίνει μια μεγάλη ανισότητα στο εκπαιδευτικό σύστημα. «Βλέπουμε πολύ μικρές επενδύσεις στα δημόσια πανεπιστήμια και πολύ υψηλά δίδακτρα στα ιδιωτικά ιδρύματα», τονίζει.

Όταν ρωτήθηκε πρόσφατα σε μια τηλεοπιτκή εκπομπή, η διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ αντιπαρέθεσε τις δικές της εξηγήσεις. Κατά την άποψή της, η επιτάχυνση των ανισοτήτων συνδέεται με δύο φαινόμενα: τη χρηματοπιστωτική κρίση και τις τεχνολογικές προόδους. Και η επιτάχυνση αυτή βλάπτει τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Αν ο Πικετί θεωρεί ότι η αύξηση των φόρων αποτελεί ένα εργαλείο για τον περιορισμό αυτών των διαφορών, η Λαγκάρντ πιστεύει ότι πρέπει να προσανατολιστούν οι δημόσιες δαπάνες προς πιο αποδοτικούς τομείς. Για παράδειγμα, πολλές χώρες επιδοτούν τη χρησιμοποίηση ορυκτών καυσίμων. Αν ένα μεγάλο μέρος αυτού του κόστους διετίθετο για την εκπαίδευση ή την εργασία, η καταπολέμηση των ανισοτήτων θα ήταν πιο αποτελεσματική.

Αναφερόμενος στη Γαλλία, ο Πικετί αναφέρει τρία πράγματα. Η αξιοκρατία αποτελεί βασική αξία της Δημοκρατίας. Γι'αυτόν ακριβώς τον λόγο, οι ανισότητες δικαιολογούνται συχνά με βάση την αξιοκρατία. Η δικαιολόγηση αυτή αποτελεί όμως μια μάσκα που κρύβει μια ζοφερή πραγματικότητα.

Σε ό,τι αφορά τις δύο τελευταίες παρατηρήσεις, θα νόμιζε κανείς ότι διαβάζει τον Μπουρντιέ. Όχι όμως σε ό,τι αφορά και την πρώτη. Γιατί ο γάλλος φιλόσοφος δεν θεωρούσε ότι η αξία πρέπει να ανταμείβεται…

Προτεραιότητα της κριτικής κοινωνιολογίας, επισημαίνει ο Ζαν-Πιερ Ντιπουί στη Μοντ, είναι να καταγγέλλει «τη μετουσίωση της κοινωνικής κληρονομιάς σε ατομική χάρη ή σε προσωπική αξία». Το σύστημα εκπαίδευσης ισχυρίζεται ότι είναι ικανό να επιλέγει «τους καλύτερους» (αυτούς που η φύση προίκισε με ικανότητες και ταλέντο, και κάνουν προσπάθεια να τα αναπτύξουν) και να εξασφαλίζει την επιτυχία τους στη ζωή, ενώ στην πραγματικότητα αναπαράγει την αρχική κοινωνική κατάταξη.

Η αλήθεια όμως είναι ότι στόχος της κριτικής κοινωνιολογίας δεν είναι τόσο η αξιοκρατία όσο η ιεραρχία. Ανάμεσα στις αξίες που αποκτώνται και τις αξίες που κληρονομούνται, η ιεραρχία που συνδέεται με τις αριστοκρατικές κοινωνίες ευνοούσε πάντα τις δεύτερες. Το ίδιο κάνουν όμως και οι αστικές κοινωνίες. Ο μαθητής που θαυμάζεται δεν είναι αυτός που σκοτώνεται στη δουλειά, αλλά εκείνος που τα βρίσκει όλα έτοιμα.

Το βιβλίο του Πικετί δείχνει ότι ο καπιταλισμός ξαναγίνεται ένας κόσμος των κληρονόμων. Αυτό όμως ανταποκρίνεται στη βαθύτερη ιδεολογία των Γάλλων. Οι τελευταίοι δεν αντιτίθενται περισσότερο στον φόρο κληρονομιάς απ' ό,τι στον φόρο εισοδήματος; Αντίθετα λοιπόν απ'ό,τι πιστεύει ο Πικετί, τα γεγονότα είναι πράγματι συντονισμένα με τις αξίες. Εστω κι αν αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι οι αξίες δεν υπόκεινται σε κριτική.

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία