ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΑΡΤΕΜΙΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
     
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΘΕΑΤΡΟ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ ΑΠΟ 23/1/2014 - 29/1/2014

Απο τον Αλέξη Λ.Μακρή

Αθήνα - Ιαν/14.

Υποψήφια για έξι από τα σημαντικότερα Όσκαρ, η "Nebraska" του Ελληνοαμερικανού Αλεξάντερ Πέιν προηγείται με μεγάλη απόσταση. Ακολουθούν μία δραματική ταινία με φόντο τη χιτλερική Γερμανία, μια βραβευμένη ελληνική ταινία πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας, μια αμερικανική περιπέτεια δράσης και μια νεανική ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Nebraska **** ½

Δραματική - Διάρκεια 121'

Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν

Παίζουν: Μπρους Ντερν, Γουίλ Φόρτε, Τζουν Σκουίμπ, Στέισι Κιτς

Μια από τις πιο όμορφες ταινίες της νέας κινηματογραφικής περιόδου περιμένει την αναμέτρηση για τα Όσκαρ, με έξι υποψηφιότητες. Υποψήφιος για τη σκηνοθεσία ο Αλεξάντερ Πέιν, ένας ευφάνταστος αφηγητής σύγχρονων παραμυθιών, δημιουργός με έμπνευση και όραμα, η απάντηση στις προσευχές των ηθοποιών και των άλλων συντελεστών. Υποψήφιος για την απέριττη ασπρόμαυρη φωτογραφία ο Φαίδων Παπαμιχαήλ, η εικαστική προέκταση του βλέμματος του Ελληνοαμερικανού σκηνοθέτη. Υποψήφιος για το πρωτότυπο σενάριό του ο Μπομπ Νέλσον που έδωσε πανανθρώπινες διαστάσεις σε μια μικρή ιστορία. Υποψήφιος για την α΄ανδρική ερμηνεία ο Μπρους Ντερν, που υποδύεται με χιούμορ και ήρεμο σπαραγμό έναν πεισματάρη γερομπεκρή. (Έχει ήδη αποσπάσει το αντίστοιχο βραβείο στο περσινό φεστιβάλ των Καννών). Υποψήφια για τη β' γυναικεία ερμηνεία η Τζουν Σκουίμπ, απολαυστική στο ρόλο της αθυρόστομης συζύγου του ήρωα. Η έκτη υποψηφιότητα, αυτή της καλύτερης ταινίας, είναι το επιστέγασμα μιας άψογα συντονισμένης συλλογικής προσπάθειας πολλών ταλαντούχων ανθρώπων. Ο Αλεξάντερ Πέιν (το «Πέιν» εκ του «Παπαδόπουλος»), μας μεταφέρει στη γενέτειρά του Νεμπράσκα, στην καρδιά των μεσοδυτικών πολιτειών. Εκεί κατευθύνεται ο Γούντι Γκραντ για να εισπράξει κέρδη ενός εκατομμυρίου δολαρίων από ένα λαχείο. Ο γιος του, ο Ντέιβιντ που τον συνοδεύει, μάταια προσπαθεί να τον πείσει ότι πρόκειται για διαφημιστική απάτη. Προσωρινή στάση σε μια αγροτική πόλη, τόπο καταγωγής του Γούντι, όπου συναντούν τους συγγενείς, τους φίλους και το άγνωστο στον Ντέιβιντ παρελθόν του πατέρα του. Παλιές ιστορίες ξεθάβονται, σε οικογενειακές συναθροίσεις και σε μίζερα μπαρ, εξηγώντας τον αλκοολισμό του ηλικιωμένου άνδρα, τις ερωτικές απιστίες του, τις επαγγελματικές αποτυχίες του, την ανευθυνότητά του, την αδιαφορία προς την οικογένειά του. Παιδικά και άλλα τραύματα που νέκρωσαν συναισθηματικά τον Γούντι αποκαλύπτονται σταδιακά. Ο Ντέιβιντ αποφασίζει να προσφέρει ένα καινούργιο νόημα ζωής σε αυτό το ανθρώπινο ερείπιο, βοηθώντας τον να πραγματοποιήσει το τελευταίο του όνειρο. Δύο συνηθισμένοι άνθρωποι ξεφεύγουν από το τέλμα και αναδεικνύονται σε ήρωες της καθημερινότητας, χάρη στη μεγαλοψυχία των δημιουργών της ταινίας. Μια συγκλονιστική σχέση γιου-πατέρα χτίζεται με εργαλεία τα ταλέντα και πρώτη ύλη το συναίσθημα. Γιατι πάνω απ' όλα, ο Αλεξάντερ Πέιν διαθέτει περίσσευμα ανθρωπιάς. Εδώ το διοχετεύει σε μια ταινία γλυκόπικρη, ειρωνική, αστεία, συγκινητική και αγαπησιάρικη. Σε ένα δυνατό όσο και τρυφερό έργο που λειτουργεί σαν βάλσαμο ψυχής.

Η κλέφτρα των βιβλίων **

(The book thief)

Δραματική - Διάρκεια 131'

Σκηνοθεσία: Μπράιαν Πέρσιβαλ

Παίζουν: Τζέφρι Ρας, Έμιλι Γουότσον, Σοφί Νελίς, Μπεν Σνέτσερ

Στην πιο χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας, ένα 14χρονο κορίτσι μαζεύει κρυφά ένα βιβλίο από την πυρά όπου οι Ναζί έχουν ρίξει αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η Λίζελ εγκαθίσταται, το 1938, στο σπίτι μιας ανάδοχης οικογένειας στο Βερολίνο και αντιμετωπίζει τις μαθησιακές της δυσκολίες, με συνεχή ανάγνωση. Αργότερα, ένας Εβραίος που οι κηδεμόνες της κρύβουν στο ισόγειο, θα την μυήσει στην απελευθερωτική δύναμη του γραπτού λόγου. Η Λίζελ αρχίζει να γράφει πυρετωδώς. Μία συγγραφέας γεννιέται, σε μια βερολινέζικη γειτονιά, εν μέσω των συμμαχικών βομβαρδισμών και της τρομοκρατίας της Γκεστάπο. Συμπαθέστατοι χαρακτήρες, αντίθετοι προς το χιτλερικό καθεστώς, περιβάλλουν την ηρωίδα, συνθέτοντας μια μάλλον εξωπραγματική κοινότητα. Η αχνή, υπενθυμιστική των σκοτεινών καιρών ατμόσφαιρα φρίκης υποχωρεί μπροστά στο ουμανιστικό μήνυμα. Ο άνθρωπος διατηρεί την καλοσύνη του ακόμη και μέσα στην γενικευμένη κτηνωδία. Και κάποιους η λογοτεχνία τους κάνει καλύτερους. Αντιστάθμισμα στην αφέλεια, η άψογη αναπαράσταση της εποχής και οι ερμηνείες. Εξαιρετικοί όλοι τους, παρόλο που μιλούν αγγλικά με μια γελοία γερμανική προφορά.

 

Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά **

Δραματική - Διάρκεια 88'

Σκηνοθεσία: Ελίνα Ψύκου

Παίζουν: Χρήστος Στέργιογλου, Μαρία Καλλιμανή, Θεοδώρα Τζήμου, Σύλλας Τζουμέρκας, Γιώργος Σουξές

Είναι άξια θαυμασμού για το θάρρος της η πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτης Ελίνα Ψύκου. Διότι για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της επέλεξε ένα πολύ δύσκολο θέμα. Ο διάσημος τηλεπαρουσιαστής Αντώνης Παρασκευάς κλείνεται μέσα σε ένα άδειο ξενοδοχείο, ελπίζοντας ότι η τεχνητή εξαφάνισή του θα ανεβάσει την τηλεθέαση της εκπομπής του. Ένας άνθρωπος, μόνος, μέσα σε ένα κτίριο. Αυτός και οι τοίχοι, για εβδομάδες. Μονόδρομος προς την τρέλα. Επί μία ώρα, ο Χρήστος Στέργιογλου περιφέρεται μέσα σε έναν αχανή χώρο, επαναλαμβάνει τις ίδιες κινήσεις και παραμιλάει. Θέατρο του παραλόγου, Ευγένιος Ιονέσκο ή Σάμουελ Μπέκετ, αν και αμφιβάλλουμε αν κανείς από τους δύο θα μπορούσε να στηρίξει μια τόσο ισχνή σεναριακή ιδέα. Αποτέλεσμα, μια ταινία διάρκειας 88 λεπτών βασισμένη σε ένα σενάριο για μικρού μήκους. Τον θεατή σώζουν από την αβάσταχτη ανία η πειστική ερμηνεία του Στέργιογλου και η ικανότητα της νεαρής σκηνοθέτιδας στο στήσιμο των πλάνων και στη δημιουργία ατμόσφαιρας. Όμως αυτά δεν αρκούν, όταν δεν υπάρχουν χαρακτήρες, πλοκή και δράση. Τα οποία εμφανίζονται αμυδρά στο τελευταίο ημίωρο, όταν η ταινία απογειώνεται απότομα, αλλά με μεγάλη καθυστέρηση.

Τζακ Ράιαν: πρώτη αποστολή **

(Jack Rayan: shadow recruit)

Περιπέτεια - Διάρκεια 105'

Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα

Παίζουν: Κρις Πάιν, Κίρα Νάιτλι, Κέβιν Κόστνερ, Κένεθ Μπράνα

Οι Ρώσοι ξαναγίνονται οι κακοί αντίπαλοι των καλών Αμερικανών, εικοσιπέντε χρόνια μετά τη λήξη του Ψυχρού Πολέμου. Όχι οι σοβιετικοί κατάσκοποι, αλλά οι μεγιστάνες του πλούτου, της νέας ρωσικής θρησκείας. Τον δυτικό κόσμο καλείται να σώσει από το μένος τους, ο Τζακ Ράιαν, αναλυτής της CIA και ήρωας του Αφγανιστάν. Δώδεκα χρόνια μετά το χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους, ένας μοσχοβίτης μεγαλοεπενδυτής σχεδιάζει να ισοπεδώσει την Γουόλ Στριτ και την αμερικανική οικονομία. Για την εξουδετέρωσή του, ο Ράιαν χρησιμοποιεί την εξυπνάδα του και, κυρίως, την πολεμική του εμπειρία. Άλλωστε, σε αυτή την περιπέτεια με την προσχηματική πλοκή, όλα τα λεφτά είναι δυο μεγάλες ενότητες δράσης, μια στη Μόσχα και μία στη Γουόλ Στριτ, όπου το σασπένς συναγωνίζεται το μακελειό. Στις ενδιάμεσες σκηνές, ο Κένεθ Μπράνα κλέβει την παράσταση ως σούπερ κακός, η Κίρα Νάιτλι είναι απλώς διακοσμητική, ενώ ο Κρις Πάιν τρέχει ασθμαίνοντας πίσω από τον Άλεκ Μπάλντουιν, τον Χάρισον Φορντ και τον Μπεν Άφλεκ, άξιους ερμηνευτές του ήρωα των μυθιστορημάτων του Τομ Κλάνσι.

Η εκδίκηση του Ender **

(Ender's game)

Επιστημονική φαντασία - Διάρκεια 114'

Σκηνοθεσία: Γκάβιν Χουντ

Παίζουν: Χάρισον Φορντ, Άζα Μπάτερφιλντ, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Χέιλι Στάινφιλντ, Βιόλα Ντέιβις

Ανατριχιαστική σύλληψη: ανήλικα παιδιά μετατρέπονται σε πειθήνιους πολεμιστές σε ένα ζοφερό μέλλον. Εν όψει μιας νέας επίθεσης μυρμηκόμορφων εξωγήινων εναντίον της Γης, ομάδες επιλέκτων εφήβων κλείνονται σε ένα διαστημικό σταθμό και εκπαιδεύονται στη χρήση όπλων υψηλής τεχνολογίας. Ξεχωρίζει ο 12χρονος Έντερ, για την ευστροφία του και τις σπάνιες ηγετικές του ικανότητες. Προσόντα που θα τον προάγουν σε ομαδάρχη και, στη συνέχεια, σε ανώτατο αξιωματικό της στρατιωτικής δύναμης. Σε σκηνές που ακολουθούν την κλασική συνταγή της αμερικανικής πολεμικής ταινίας, ο Έντερ θα δώσει τις προσωπικές του μάχες, θα δημιουργήσει φίλους και εχθρούς και θα περάσει σκληρές δοκιμασίες. Γύρω του τα παιδάκια μεταμορφώνονται σε στρατιωτάκια. Άψογα σχεδιασμένα πολεμικά παιχνίδια θα βυθίσουν το νεανικό κοινό μέσα σε ένα εκκωφαντικό video game με φουτουριστικά ειδικά εφέ Και εφόσον στον κινηματογράφο η εικόνα είναι το μήνυμα, θα είχαμε ένα μιλιταριστικό εγχειρίδιο για παιδιά , αν δεν ερχόταν κάποτε η μάλλον προβλέψιμη ανατροπή. Η οποία όμως έρχεται τόσο αργά, ώστε να είναι πλέον δύσκολο να διαγραφούν από τον εγκέφαλο των νεαρών θεατών οι βίαιες προσομοιώσεις μάχης και η μετατροπή των παιδιών σε ρομπότ. Προφανώς η ταινία αναζητά στο πάρα πέντε ένα φιλειρηνικό άλλοθι. Όμως δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι βασίζεται σε μπεστ σέλερ που συμπεριλαμβάνεται στη λίστα ανάγνωσης των πεζοναυτών των ΗΠΑ, και μάλιστα σε περίοδο πολεμικής εμπλοκής για την υπερδύναμη.




AΡΧΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

 
 
Ειδήσεις για όλους | Σχόλια | Αγγελίες | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία