Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Κάννες: Χρυσός φοίνικας στην ταινία "Shoplifters" του Χιροκάζου Κόρε-Έντα



Κάννες.-

Τον Χρυσό Φοίνικα του 71ου Φεστιβάλ των Καννών κέρδισε το «Shoplifters» του Χιροκάζου Κόρε Έντα που παρακολουθεί την πορεία μίας οικογένειας τυχοδιωκτών, η οποία αποφασίζει να δώσει προσωρινό καταφύγιο σε ένα μικρό κορίτσι. Με μία τρυφερή ταινία και πυξίδα του τον ανθρωπισμό, ο Ιάπωνας σκηνοθέτης κατάφερε να κλέψει τις εντυπώσεις και την καρδιά της κριτικής επιτροπής.

«Κάθε φορά που έρχομαι εδώ, που με καλούν στο Φεστιβάλ των Καννών, λέω στον εαυτό μου ότι είναι πραγματικά ένας τόπος όπου κάποιος παίρνει πολύ κουράγιο», δήλωσε ο Χιροκάζου Κόρε Έντα παραλαμβάνοντας το βραβείο. «Αισθάνομαι επίσης την ελπίδα, την ελπίδα ίσως που χάρη στον κινηματογράφο οι άνθρωποι που συγκρούονται καθημερινά, οι κόσμοι, οι χώρες που συγκρούονται, μπορούν ίσως να ξαναβρεθούν, να συναντηθούν. Θα δεχθώ λοιπόν, θα παραλάβω αυτό το κουράγιο και αυτή την ελπίδα που έλαβα εδώ», πρόσθεσε.

Ο σκηνοθέτης είπε ακόμη πως θέλει να μοιραστεί το βραβείο του «με τους δύο σκηνοθέτες που δεν μπόρεσαν να είναι εδώ στις Κάννες», τον Ιρανό Τζαφάρ Παναχί και τον Ρώσο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, που δεν έλαβαν άδεια από τις αρχές των χωρών τους για να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, και με «τους νέους σκηνοθέτες που ξεκινούν τώρα στο επάγγελμα και που θα μας προσφέρουν πολλές ωραίες ταινίες στο μέλλον».

Στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε την απονομή, ο Γαλλοκαναδός σκηνοθέτης Ντενί Βιλνέβ δήλωσε πως η απόφαση για τον Χρυσό Φοίνικα ήταν ομόφωνη, αφού όπως είπε η θέαση της ταινίας του Χιροκάζου Κόρε Έντα ήταν μια «βαθιά εμπειρία για τις αισθήσεις» της επιτροπής.

Ωστόσο, η φετινή απονομή είχε ακόμη έναν μεγάλο νικητή. Για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού, η κριτική επιτροπή αποφάσισε να απονείμει Ειδικό Χρυσό Φοίνικα, σε μία ταινία που «τολμά και προκαλεί τα όρια της κινηματογραφικής τέχνης», όπως είπε η πρόεδρός της Κέιτ Μπλάνσετ, πριν ονοματίσει τον Ζαν Λικ Γκοντάρ. Αν και ο 87χρονος Γάλλος δημιουργός δεν παραβρέθηκε στην τελετή, τιμήθηκε από την επιτροπή για το νέο του στρατευμένο κινηματογραφικό δοκίμιο «Το Βιβλίο της Εικόνας» ("Le livre d'image").

Είκοσι επτά χρόνια μετά τον «Πυρετό της Ζούγκλας», ο Σπάικ Λι επέστρεψε στο Διαγωνιστικό τμήμα των Καννών, κερδίζοντας το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για το «BlacKkKlansman» που είναι βασισμένο στην αληθινή ιστορία του Αφροαμερικανού ντετέκτιβ Ρον Στόλγουορθ. Το Βραβείο της Επιτροπής δόθηκε στη Λιβανέζα Ναντίν Λαμπακί για το «Καπερναούμ» που σχολιάζει πολιτικά και κοινωνικά στερεότυπα της Μέσης Ανατολής, μέσω της ιστορίας ενός παιδιού που επαναστατεί ενάντια στη ζωή που έχει προαποφασιστεί γι' αυτό.

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας κέρδισε ο βραβευμένος με Όσκαρ Πολωνός δημιουργός του «Ida», Πάβελ Παβλικόφσκι, για την ταινία «Ψυχρός Πόλεμος», που αφηγείται την ιστορία ενός αδιέξοδου έρωτα με φόντο την Ευρώπη των πρώτων ψυχροπολεμικών χρόνων.

Το Βραβείο Σεναρίου απέσπασαν εξ ημισείας το «Lazzaro Felice» της Ιταλίδας Αλίτσε Ρορβάχερ και το «Three Faces» του Τζαφάρ Παναχί. Το Βραβείο γυναικείας ερμηνείας κέρδισε η Σαμάλ Γεσλιάμοβα για το «Ayka» του Σεργκέι Ντβορτσεβόι, ενώ το αντίστοιχο ανδρικής ερμηνείας ο Μαρτσέλο Φόντε για το «Dogman» του Ματέο Γκαρόνε.

Τη Χρυσή Κάμερα (Camera D' Or), το βραβείο που συστήνει εδώ και χρόνια τα ταλέντα του μέλλοντος, κέρδισε το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Λούκας Ντοντ, «Girl». Η ταινία, που συμμετείχε στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» και χάρισε το βραβείο ερμηνείας στον Βίκτορ Πόλστερ, παρουσιάζει το συναισθηματικό οδοιπορικό μιας διεμφυλικής έφηβης. Ενώ τον Χρυσό Φοίνικα ταινίας Μικρού Μήκους κέρδισε το «All These Creatures» του Τσαρλς Γουίλιαμς από την Αυστραλία.

Σε μία φορτισμένη συναισθηματικά στιγμή, η 'Ασια Αρτζέντο λίγο πριν ανακοινώσει μαζί με την 'Αβα Ντι Βερνέ το Βραβείο γυναικείας ερμηνείας, αναφέρθηκε στον Χάρβεϊ Γουάινστιν: «Το 1997 βιάστηκα από τον Χάρβεϊ Γουάινστιν εδώ στις Κάννες. Ήμουν 21 χρονών. Και το Φεστιβάλ ήταν ο τόπος κυνηγιού του. Ο Γουάινστιν δεν θα είναι ποτέ καλοδεχούμενος εδώ. Θα ζήσει μέσα στην ντροπή από μια κινηματογραφική κοινότητα που τον αγκάλιασε και κάλυψε τα εγκλήματά του. Και ακόμα και απόψε, κάποιοι που κάθονται ανάμεσά μας, πρέπει να λογοδοτήσουν για τη συμπεριφορά τους εναντίον των γυναικών. Γιατί αυτή η συμπεριφορά δεν ανήκει εδώ, δεν ανήκει σε καμία βιομηχανία, σε κανένα χώρο εργασίας. Ξέρουμε ποιοι είστε και δεν θα σας επιτρέψουμε πια να τη βγάζετε καθαρή».

Με πρόεδρο την Κέιτ Μπλάνσετ, η κριτική επιτροπή που αποφάσισε για τον Χρυσό Φοίνικα και τα υπόλοιπα βραβεία του φεστιβάλ αποτελείται από τους: Τσανγκ Σεν, 'Αβα ΝτιΒερνέ, Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, Κάντζα Νιν, Λεά Σεϊντού, Κρίστεν Στίουαρτ, Ντενί Βιλνέβ και Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ.

Αναλυτικά τα βραβεία του 71ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών:

Χρυσός Φοίνικας: «Shoplifters» του Χιροκάζου Κόρε Εντα

Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «BlacKkKlansman» του Σπάικ Λι

Βραβείο της Επιτροπής: «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπακί

Ειδικός Χρυσός Φοίνικας: «Le livre d'image» του Ζαν Λικ Γκοντάρ

Βραβείο Σκηνοθεσίας: Πάβελ Παβλικόφσκι για το «Ψυχρός Πόλεμος»

Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Μαρτσέλο Φόντε για το «Dogman» του Ματέο Γκαρόνε

Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Σαμάλ Γεσλιάμοβα για το «Ayka» του Σεργκέι Ντβορτσεβόι

Βραβείο Σεναρίου: Εξ ημισείας στο «Lazzaro Felice» της Αλίτσε Ρορβάχερ και στο «Three Faces» του Τζαφάρ Παναχί

Χρυσή Κάμερα - Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη: «Girl» του Λούκας Ντοντ

Χρυσός Φοίνικας ταινίας Μικρού Μήκους: «All These Creatures» του Τσαρλς Γουίλιαμς

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία