ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΗΜΑΡΧΟY ΠΑΛΑΜΑ


Νέος Δήμαρχος Δήμου Παλαμά για την περίοδο από 1-9-2014 έως 31-8-2019, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των εκλογών της 18ης και 25ης Μαΐου 2014 όπως ανακοινώθηκαν με την Απόφαση του Πρωτοδικείου Καρδίτσας, αναδείχθηκε ο κ. Γιώργος Ηλία Σακελλαρίου, ως επικεφαλής του Συνδυασμού «Συμμαχία Ανασυγκρότησης Δήμου Παλαμά».

Ο κ. Σακελλαρίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Παλαμά. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος από το 1988, κατέχει πτυχίο μελετητή δημοσίων έργων και είναι ελεύθερος επαγγελματίας μηχανικός με έδρα τον Παλαμά.

Κατείχε θέση Δημοτικού Συμβούλου στο Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Παλαμά επί 2 θητείες ( 2006-2010 και 2010-2014), ενώ από το 2012 ήταν επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης στο Δ.Σ.

Διετέλεσε Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Αθλητικού Συλλόγου «ΤΙΤΑΝΕΣ» την περίοδο 1997-2005, μέλος του Δ.Σ. τα προηγούμενα χρόνια, ενώ ασχολήθηκε επί σειρά ετών με τα αθλητικά και πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής.

Είναι έγγαμος και πατέρας δύο παιδιών.

ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΘΕΣΗ - ΧΑΡΤΗΣ


ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΑΛΑΜΑ


H Δημοτική  Ενότητα Παλαμά βρίσκεται στο ΒΔ τμήμα του Νομού Καρδίτσας. Αποτελείται από τα Τοπικά Διαμερίσματα: Παλαμά, Αγίου Δημητρίου, Βλοχού, Κοσκινά, Μεταμόρφωσης, Μάρκου και Γοργοβιτών. Η Δημοτική ενότητα Παλαμά συνορεύει βόρεια με το Νομό Τρικάλων, ανατολικά με τη Δημοτική ενότητα Φύλλου, δυτικά με τη Δημοτική ενότητα Σελλάνων και τον Δήμο Κάμπου και νότια με τον Δήμο Άρνης.
Η Δημοτική ενότητα Παλαμά έχει συνολική έκταση 154.077 στρέμματα και εκτός της Τ.Κ. Αγίου Δημητρίου χαρακτηρίζεται ως πεδινή περιοχή. Η Τ.Κ. Αγίου Δημητρίου χαρακτηρίζεται ως ημιορεινή περιοχή. Σύμφωνα με την απογραφή του 2011 ο συνολικός πληθυσμός της Δημοτικής ενότητας  ανέρχεται σε 8.903 άτομα.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΕΛΛΑΝΩΝ

H Δημοτική Ενότητα  Σελλάνων απλώνεται γεωγραφικά στο Βορειοανατολικό άκρο του Νομού Καρδίτσας, και καταλαμβάνει μια εξολοκλήρου πεδινή έκταση 68.724 στρεμμάτων (το 2,2% του Νομού).
Αποτελείται από τις Τοπικές Κοινότητες:
Τ.Κ. Προαστίου (έδρα του Δήμου) 1.666 κάτοικοι
Τ.Κ. Αγίας Τριάδας 699 Κάτοικοι
Τ.Κ. Πεδινού 696 κάτοικοι
Τ.Κ. Καλογριανών 589 κάτοικοι
Τ.Κ. Μαραθέας 655 κάτοικοι
Συνοικισμός Κόρδας 246 κάτοικοι
 Στα Δυτικά του συνορεύει με τον Δήμο Μουζακίου, στα Βόρεια του με τον Δήμο Πελινναίων Τρικάλων - στα Ανατολικά και Βόρειο ανατολικά με το Δήμο Καρδίτσας και στα Νότια με τον Δήμο Καρδίτσας.
H Δημοτική ενότητα Σελλάνων από γεωγραφική και συγκοινωνιακή άποψη κατέχει μια σημαντική όσο και πλεονεκτικά αναπτυξιακή για την ίδια θέση, καθ' ότι βρίσκεται ακριβώς στο ενδιάμεσο των δύο γειτονικών Νομών, Καρδίτσας και Τρικάλων. ( χλμ.)
Χωρογραφικά υπάγεται στο τμήμα της μεγάλης πεδιάδας, των Τρικάλων, ενώ οικιστικά αρθρώνεται σε ένα νοητό επιχωματούμενο υψομετρικό αυχένα 95-100 μέτρων (Δυτικά - Ανατολικά του) και εύρους 6 (έξι) περίπου χιλιομέτρων (Βόρεια - Νότια του), που σχηματίστηκε στο πέρασμα των αιώνων από την προσχωσιγενή κάθοδο των υδάτων των δύο μεγάλων όσο και αρχέγονων ποτάμιων ροών της περιοχής: του Πηνειού και του Παμίσσου (Ηρόδοτος Βιβλίο 2 . Πολυμενέα αριθμ. 129)
Σε όλα τα μήκη και πλάτη του Δήμου υπάρχει πλούτος επιφανειακών υδάτων. Ενώ την επικράτειά του, εκτός του Πηνειού, διατρέχουν οι ποταμοί «Μέγας» και «Μπουμπουλίνα». (Ο Πάμισος εξετράπη για λόγους αντιπλημμυρικούς σε άλλη πορεία, Δυτικά του Δήμου το 1952). Όσον αφορά τις εδαφολογικές συνθήκες της περιοχής - τα εδαφικά υποστρώματα έχουν ευρέως φάσματος χαρακτηριστικά. Τα εδάφη είναι καθαρά προσχωσιγενή και όπως διατυπώθηκε ανωτέρω, προέρχονται από τα ποτάμια που διασχίζουν την περιοχή (κυρίως τον Πηνειό και τον Πάμισσο).
Κλιματολογικά η περιοχή υπόκειται σε τύπο ηπειρωτικό και χαρακτηρίζεται από πολύ ψυχρούς χειμώνες και πολύ θερμά καλοκαίρια. Τέλος σχετικά με τα γεωλογικά χαρακτηριστικά της περιοχής αξίζει να αναφερθεί, ότι το γεωλογικό υπόβαθρο της Δημοτικής Ενότητας Σελλάνων, καθώς και του ευρύτερου χώρου παρουσιάζει, έντονο τεκτονισμό και μεγάλες κλίσεις, το έδαφος δεν παρουσιάζει μεγάλη υδατοπερατότητα. Οι συνδυασμοί των φαινομένων αυτών δημιουργεί προβλήματα αποσάθρωσης. Η ύπαρξη ρηγμάτων στην ευρύτερη περιοχή επιβεβαιώνεται από τους καταστρεπτικούς σεισμούς που έπληξαν την περιοχή το έτος 1954. Από τους σεισμολογικούς χάρτες της Ελλάδας προκύπτει ότι στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν πολλά επίκεντρα, τα οποία έχουν δημιουργήσει κατά καιρούς κυρίως επιφανειακούς σεισμούς από 6,5 έως 7,0 βαθμούς της κλίμακας Richter.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΥΛΛΟΥ


H Δημοτική Ενότητα βρίσκεται στην ΒΑ πλευρά του Ν. Καρδίτσας και συνορεύει με τη Δημοτική Ενότητα Παλαμά και το Δήμο Σοφάδων. Η ευρύτερη περιοχή της Δημοτικής Ενότητας  είναι πεδινή εκτός από τις Τοπικές Ενότητες Πέτρινου και Συκεώνας, που είναι ημιορεινά. Το κλίμα της περιοχής μπορεί να θεωρηθεί ως ηπειρωτικό με εναλλαγή υγρής και ξηρής περιόδου. Στην περιοχή υπάρχουν τα βουνά Δογατζής, Κλαρί, Παλιομοναστήρι, Γκόρμα, Αλωνάκι, που ανήκουν στις Τοπικές Κοινότητες Πέτρινου, Συκεώνας, Φύλλου και Ορφανών. Το υψόμετρο της περιοχής είναι 113 μέτρα . Η έκταση του Δήμου είναι 139.155 στρέμματα . Αναλυτικότερα η έκταση που λαμβάνουν τα δημοτικά διαμερίσματα είναι η ακόλουθη : Αστρίτσα 10.023 στρεμ., Ιτέα 25.156 στρεμ., Λεύκη 14.027 στρεμ., Ορφανά 14.421 στρεμ., Πέτρινο 26.334 στρεμ., Συκεώνα 25.000 στρεμ., Φύλλο 24.194 στρέμματα

Θρησκευτικά Μνημεία 

Οι τρεις εκκλησίες στις τρείς συνοικίες της πόλης, ο Άγιος Αθανάσιος στο κέντρο (Ρουμ Παλαμά), ο Άγιος Αθανάσιος στη Μαγούλα - Χαντάκι (Χαντακλή Παλαμά) και ο Άγιος Χαράλαμπος αποτελούν αξιόλογα Θρησκευτικά μνημεία.

Παλαμάς


Ιερός Ναός Αγίου Αθανασίου Ρουμ Παλαμά 


agios athanasios

Στο κέντρο της πόλης του Παλαμά υψώνεται ένα μοναδικό αρχιτεκτονικό οικοδόμημα, ένα βυζαντινό μνημείο, το αρχαιότερο και μεγαλοπρεπέστερο στο θεσσαλικό κάμπο, το οποίο ακτινοβολεί και φωτίζει όλους τους πιστούς, όχι μόνο ως τόπος λατρείας και προσευχής αλλά και ως κέντρο αγάπης, φιλανθρωπίας και πολιτισμού.

Ο περικαλλής αυτός ναός τιμά τη μνήμη του Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας, του Μ. Αθανασίου, ο οποίος ανήκει στις μεγαλύτερες μορφές της εκκλησίας, αφού υπήρξε ο θεμελιωτής του ομοουσίου της ορθοδόξου πίστεως και της δογματικής διδασκαλίας.

Σύμφωνα με την προφορική παράδοση ο Ναός του Αγίου Αθανασίου Ρουμ Παλαμά, κτίσθηκε το 1318μ.χ στα βυζαντινά χρόνια και ξανακτίσθηκε κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας το 1810μ.χ.

Στον Παλαμά, όπου υπερτερούσε το Ελληνικό στοιχείο έναντι του Τουρκικού, θεμελιώθηκε ο μεγαλοπρεπής ιερός ναός του Αγίου Αθανασίου το 1810μ.χ, , ο οποίος σήμερα είναι και ο Μητροπολιτικός ναός της πόλης μας. Έχει επιφάνεια 500τ.μ και είναι βυζαντινού αρχιτεκτονικού ρυθμού, Σταυροειδής Εγγεγραμμένος με Τρούλο.

Αδιάσειστα αποδεικτικά στοιχεία θεμελίωσης του μεγαλοπρεπούς αυτού οικοδομήματος, αποτελούν κάποιες επιγραφές που βρέθηκαν στο ναό:
Συγκεκριμένα, υπάρχει σκαλισμένη επιγραφή εξωτερικά και επάνω από τη νότια είσοδο, που προορίζονταν για τους άνδρες, στην οποία αναγράφονται, η χρονολογία 1810, ο Μητροπολίτης Λαρίσης και πάσης Ελλάδος ΓΑΒΡΙΗΛ [Β], ο επίτροπος Ματθαίος Αναγνώστου, καθώς και κάποιες άλλες πληροφορίες.

Εσωτερικά της ίδιας εισόδου [νότιας], υπάρχει επιγραφή για την τοιχογράφηση του ναού, επί του Μητροπολίτου Μελετίου Δ΄ [1832-1865], ονόματα ιερέων και η χρονολογία 8 Ιουνίου 1832, ότι έλαβαν τέλος οι εργασίες τοιχογράφησης του ναού.

Στη βόρεια είσοδο, σε πέτρα της πόρτας, άλλη επιγραφή αναγράφει ότι την 1 Ιουνίου 1811 ετελείωσε ο ναός εκ βάθρων, πράγμα που αποτελεί σημαντικό και αναμφισβήτητο στοιχείο επίσης.

Στο ναό υπάρχει και τρίτη είσοδος-πόρτα από Δυτικά, για τις γυναίκες, ενώ χαρακτηριστικό αυτών των θυρών είναι ότι είχαν κατασκευαστεί αρκετά χαμηλές για να μην δύνανται οι Τούρκοι να εισέρχονται εντός του ναού έφιπποι, εφόσον βρισκόμαστε σε περίοδο Τουρκοκρατίας.

Το εσωτερικό του ναού με το Άγιο βήμα, το Νάρθηκα , τον κυρίως ναό με τα 24 παράθυρα, τον ξυλόγλυπτο και επιχρυσωμένο δεσποτικό θρόνο του 1881 και τον κωνικό άμβωνα με το τρυπητό σκάλισμα, που είναι εμπνευσμένα από μονές των Μετεώρων και από την τέχνη του Αγίου Όρους, μαζί με τις τοιχογραφίες-αγιογραφίες, καθιστούν την ατμόσφαιρα του ναού εξόχως θρησκευτική και κατανυκτική.

Το εντυπωσιακό και επιβλητικό ξυλόγλυπτο τέμπλο με χρονολογία 1833, που το επιμελήθηκαν με ιδιαίτερα εκλεπτυσμένη τέχνη Αγιορείτες μοναχοί επί τρία [3] έτη, αντέχει στο χρόνο και παραμένει καλά διατηρημένο μέχρι σήμερα, διακοσμώντας και διαχωριζοντας το Ιερό Βήμα και τον Κυρίως ναό.

Εξωτερικά του ναού, Δυτικά και Νότια υπάρχει στεγασμένος χώρος που καταλήγει σε τόξα, τις γνωστές καμάρες, τα οποία στηρίζονται σε στρογγυλές καλαίσθητες κολώνες, από άσπρη πελεκητή πέτρα . Ο χώρος αυτός συμβάλλει τα μέγιστα στις ανάγκες του ναού από πρακτική και αισθητική άποψη.
Έξω από το ναό, παλαιότερα, υπήρχαν καταστήματα στη δυτική πλευρά, νεκροταφείο στη βόρεια, σχολείο και ξενώνες στην ανατολική πλευρά.

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι η ίδρυση ενός τέτοιου ναού, μεγάλης δαπάνης, εξέφραζε και εκφράζει την οικονομική ευρωστία, την ευσέβεια, την πίστη και εν γένει τη μεγάλη θρησκευτικότητα των κατοίκων του Δήμου μας από εκείνη την εποχή έως σήμερα.

Στο ναό του αγίου Αθανασίου Ρουμ Παλαμά υπηρέτησαν πολλοί ιερείς από το 1811 έως σήμερα, με τελευταίο τον σεβαστό Αρχιερατικό πατέρα Παπαχαράλαμπο, ο οποίος συνεχίζει να υπηρετεί το ναό εμπνέοντας και καθοδηγώντας τους πιστούς για περισσότερα από [ 30 ] έτη

Αντικρίζοντας με δέος το ναό αυτό, που είναι το σύμβολο της Ορθοδοξίας μας, η Κιβωτός του Χριστιανικού Πολιτισμού, οφείλουμε μεγάλη ευγνωμοσύνη σ' όλους τους συντελεστές της ίδρυσής του, από τους πετροκτίστες, ζωγράφους, αγιογράφους, ξυλογλύπτες, χρυσοποικιλτές, έως τους άοκνους παράγοντες της συνεχούς λειτουργίας του, τους Μητροπολίτες, τους αρχιερατικούς, τους ιερείς, ιεροψάλτες, επιτρόπους συμβούλια, αφού μέσα σ' αυτό το ναό διακόσια [200] και πλέον έτη , τελέστηκαν και συνεχίζουν να τελούνται χιλιάδες μυστήρια Θείας Ευχαριστίας, Ευχελαίων, Εξομολογήσεων, Γάμων, Θανάτων, Βαπτίσεων και άπειρες θείες λειτουργίες.

 

 Ιερός Ναός Αγίου Χαραλάμπους  Παλαμά


ag charalabou

Ο Ιερός Ναός του Αγίου Χαραλάμπους κτίστηκε στα 1838 και είναι ένα διώροφο αξιόλογο μνημείο. Υπάρχει αναθηματική επιγραφή στον Ποσειδώνα επάνω σε μαρμάρινο γωνιόλιθο, που χρησιμοποιήθηκε σαν οικοδομικό υλικό για την κατασκευή προσκτίσματος του ιερού Ναού του Αγίου Χαραλάμπους στιν Παλαμά και αποτελει τμήμα αρχαίας αναθηματικής στήλης η βάθρο. Η επιγραφή είναι γραμμένη σε δύο στίχους στην θεσσαλική διάλεκτο. ΄΄Λούρχος Ποτει Δούνι Ονέθεικε΄΄

Που σημαίνει: Ο Λούρχος ανέθεσε στον Ποσειδώνα. Από το σχήμα των γραμμάτων η επιγραφή μπορεί να χρονολογηθεί στον 3ο αιώνα π.Χ.

Ο καθαρισμός της επιγραφής από τα κονιάματα που την κάλυπταν έγινε το Ιούνιο του 1994.

 

 Ιερός Ναός Αγίου Αθανασίου Χαντακλή Παλαμά


ag athanasios xantakli

Λεύκη

Ο Ναός του Αγίου Γεωργίου:
O παλιός ναός του Αγίου Γεωργίου στην Λεύκη (της δ.ε. Φύλλου), είναι μια τρίκλιτη βασιλική με υπερυψωμένο φωταγωγό και προστώο κατά μήκος της βόρειας πλευράς του και ευρύχωρο νάρθηκα στη δυτική του πλευρά. Ο ναός είναι κατάγραφος με τοιχογραφίες σε δύο στρώματα. Το πρώτο στρώμα που αναπτύσσεται στους τοίχους και τις τοξοστοιχίες του κυρίως ναού φιλοτεχνήθηκε από τον ζωγράφο Θεόδωρο από την Αγιά Λαρίσης στα μέσα του 18ου αι. Το δεύτερο στρώμα καταλαμβάνει τους τοίχους του ιερού βήματος και χρονολογείται στον 19ο αι. Το ξυλόγλυπτο και επιχρυσωμένο τέμπλο του ναού χρονολογείται στα 1759.

Καλογριανά

 Παναγία Θεοτόκος - Ζωοδόχος Πηγή:

Ένα από τα αξιολογότερα θρησκευτικά μνημεία του κάμπου.

 panagia theotokos  panagia theotokos2

Προάστιο

 Παναγία Θεοτόκος - Ελαφιώτισσα:

Ένα λαμπρό παράδοσιακό προσκύνημα του Δεκαπενταύγουστου

elafiwtissa     elafiwtissa2     elafiwtissa3 

Κόρδα

Ο παλιός Ιερός ενοριακός Ναός του Αγίου Αθανασίου:

Ένα πέτρινο (μικροσκοπικό) χριστιανικό μνημείο, απαράμιλλης τέχνης και αισθητικής

agios- athanasios       agios athanasios2


Ο Άγιος Αθανάσιος. Παρεκκλήσι του παλιού εγκαταλελειμμένου ενοριακού ναού,
ο οποίος ευρίσκεται στο κέντρο του χωριού, πίσω από τον καινούριο ενοριακό ναό.

Το καθολικό του ναϊδρίου ειναι ένα "τετρόκτιστο" μονόχωρο δρομικό κτίσμα.

Το χαρακτηριστικό του ναϊδρίου είναι οι τρείς φωταγωγού, οι οποίοι είναι
μεταγενέστερες προσθήκες.

Δυστυχώς, ο εσωνάρθηκας κατεδαφίστηκε για να κτιστεί ο νέος ναός. Στο εσωτερικό
το καθολικού, υπάρχουν εμφανή ίχνη επιχωμάτωσης.
Το ναίδριο του Αγίου Αθανασίου, χρονολογείται από το 1730.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ  


 

Politistiko-Kentro-

 

Το πολιτιστικό κέντρο ΄΄Παναγιώτης Παλαμάς΄΄ πήρε την ονομασία του από τον Παναγιώτη Παλαμά που κατάγονταν από τον Παλαμά και ήταν ο ιδρυτής της Παλαμαϊκής Σχολής στο Μεσολόγγι και παππούς του ποιητή Κωστή Παλαμά.

 

ΜΟΥΣΕΙΑ

 

Λαογραφικό Αγροτικό Μουσείο Ιτέας

Έναν μοναδικό στο είδος του χώρο δημιούργησε ο πρώην δήμος Φύλλου στο νομό Καρδίτσας, στον οποίο στεγάζονται εκθέματα της ευρύτερης περιοχής του θεσσαλικού κάμπου, τα οποία σχετίζονται με την τοπική αγροτική, πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά. Πρόκειται για το Λαογραφικό - Αγροτικό Μουσείο Ιτέας, το οποίο μπορούν να επισκέπτονται καθημερινά εκατοντάδες μαθητές από ολόκληρη την Ελλάδα.  

Τό Μουσείο, διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να γίνει αποδέκτης ευρείας κλίμακας τουριστικών-εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
"Προσπαθώντας να δηλώσει την παρουσία του και τη διάθεσή του για προσφορά στον πολιτισμό, ο δήμος εμπνεύστηκε έναν χώρο στον οποίο η παρουσία πολιτισμού θα είναι μια αειφόρος εξελικτική διαδικασία. Έτσι, με τη συλλογική προσπάθεια όλων των φορέων της περιοχής, δημιούργησε έναν εκθεσιακό χώρο ανάδειξης στοιχείων αγροτικής κληρονομιάς.
Απώτερος στόχος πάντως, είναι αφενός μεν να κληροδοτήσει στους νέους τις πολιτιστικές αξίες, διατηρώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου, αφετέρου δε ν' αναδείξει τον πεδινό τουρισμό, προσελκύοντας επισκέπτες με τον ντόπιο τρόπο ζωής, τη λαϊκή παράδοση και την ιστορία μας.
Ο Δήμος, εκτός από το Αγροτικό - Λαογραφικό Μουσείο, διαθέτει αξιόλογους επισκέψιμους αρχαιολογικούς χώρους, εκκλησιαστικά και νεότερα μνημεία.
Ειδικότερα ο δήμος στην προσπάθεια του να διατηρήσει και να αναδείξει την πολιτιστική του κληρονομιά, δημιούργησε τον εκθεσιακό χώρο προστασίας και αξιοποίησης στοιχείων αγροτικής κληρονομιάς.
Το κτίριο του αγροτικού μουσείου περιβάλλεται από κατάλληλα διαμορφωμένη έκταση 8,5 στρεμμάτων και βρίσκεται πάνω στον κύριο οδικό άξονα, που συνδέει τους νομούς Καρδίτσας και Λάρισας, κομβικό σημείο του γεωγραφικού διαμερίσματος Θεσσαλίας.
Στον μοναδικό αυτό, για το είδος του, εκθεσιακό χώρο στεγάζονται εκθέματα της ευρύτερης περιοχής του θεσσαλικού κάμπου. Σχετίζονται με την τοπική αγροτική-πολιτιστική-ιστορική κληρονομιά.
Μέχρι σήμερα έχουν συντηρηθεί και καταγραφεί πάνω από 4.000 αντικείμενα, η πλειοψηφία των οποίων είναι δωρεές των κατοίκων του χωριού. Η συλλογή περιλαμβάνει αντικείμενα που έχουν σχέση με τον υλικό, κοινωνικό και πνευματικό βίο της περιοχής.
Στο χώρο του μουσείου υπάρχουν αλωνιστικές μηχανές προηγούμενων δεκαετιών, αδοκάνες, τις οποίες έσερναν άλογα και τις χρησιμοποιούσαν στον αλωνισμό, τα πρώτα τρακτέρ που έκαναν την εμφάνισή τους στη θεσσαλική πεδιάδα, μαγγανοπήγαδο, από το οποίο αντλούσαν νερό οι κάτοικοι για να ποτίζουν το περιβόλι, όπως και σνέκες, ξύλινες στάμνες μέσα στις οποίες αποθηκεύονταν αλάτι.
Υπάρχει, επίσης, η σάλα με αναπαράσταση του καραγκούνικου δωματίου, διάφορα οικια κά σκεύη, αλλά και μυλόπετρες, τις οποίες χρησιμοποιούσε ο μυλωνάς για να αλέθει το σιτάρι. Κυρίαρχη θέση κατέχει ακόμη ο αργαλειός και οι παραδοσιακές στολές.
Η προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς έχει ως στόχο στο να γνωρίσουν οι νέοι και να θυμηθούν οι παλιοί. Η παράδοση εξάλλου συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. Δείχνει την ιστορική συνέχεια του έθνους , συνδέοντας τις γενιές μεταξύ τους.
Ο δήμος διοργανώνει ακόμα δρώμενα, όπως η σπορά σιταριού (Νοέμβρης) και ο θερισμός - αλωνισμός, που γίνεται τον Ιούνιο, στα οποία, αναβιώνοντας τις πατρογονικές γεωργικές εργασίες, αποβλέπει στο να προβάλλει την παραδοσιακή αγροτική ζωή, τα ήθη και έθιμα του τόπου.
Δίπλα στο Αγροτικό Μουσείο υπάρχει αθλητικό πάρκο, όπου μπορούν να παίξουν οι μαθητές και χώρος όπου μπορούν να καθίσουν για φαγητό.
Η Ιτέα βρίσκεται στην καρδιά του Θεσσαλικού κάμπου, συγκεκριμένα στη βορειοανατολική πλευρά του Νομού.
Η ευρύτερη περιοχή του δήμου είναι πεδινή εκτός από τα δημοτικά διαμερίσματα Πέτρινου και Συκεώνας, που είναι ημιορεινά.

 

http://palamas.gr/media/rokgallery/b/b65813aa-c203-47bc-f3e3-9f132b95de1d/d55347eb-908b-416b-ccd5-8b31a1bedacd.png    http://palamas.gr/media/rokgallery/e/effa451a-afa5-465d-866a-bff93640b0d3/0d55e194-c1d7-43bb-ab16-2d3141e688bd.jpghttp://palamas.gr/media/rokgallery/2/28acf5f0-d0d5-4af9-e87c-1249a6eeb835/adbcbebd-1d9a-44af-a2b2-7e20e7024cbf.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/3/30c1eb3a-14ce-4f9d-9661-45349cd254f7/5d010bc8-949b-4e2a-92fa-f860c60d33b2.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/d/db8ba891-bd52-48f0-9a72-d25f695620c9/5f5b4dc6-863a-43aa-f23c-56c1b656a4e1.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/d/de89c13a-c9b5-4012-b24c-9e81bd706afb/faf67206-8dd1-4353-d722-25f29e24b23c.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/d/dbeec035-fa9e-4168-a19e-878a07b20940/791ec91d-1b4d-4647-b08a-0f914669d4d6.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/b/b576badc-f230-4803-8d34-386028a9130e/591d8652-c561-4406-803f-b8ea6e304550.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/9/9e09d3d7-6355-4377-adc8-7aa989ff3b5e/1d297254-9f8e-450d-bfff-4a2a3a4957fe.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/f/f6cfdb48-813f-45f9-f19a-b84a9a9607f3/e8fea4e5-53d9-4a7a-c27b-801cb8e8e24c.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/7/7d154512-9a12-4290-f899-6b9b56644c50/74ccdf72-24ba-41fd-b87a-d897f7552de8.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/0/0bc8c11a-0b7a-4d5e-e10e-cdd899e57301/596630eb-9b3c-4fb2-a6a3-a0408a92d750.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/9/9f9f7587-a5d6-4996-b887-5c788b311ed4/2bd6f802-ea12-4718-8658-267cb3ba1f06.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/7/7f611ca5-d7c2-45e7-961a-8774fe039366/5fd85b2f-5b9e-4bed-9b79-4b238cc10f39.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/b/b0cc12c9-685a-4983-edda-d17d7334990a/29cc589a-ed4d-4e48-b2df-5bbd172ea0f7.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/e/eac15c8c-52b4-4a81-ca40-569c90150cfd/f23b772e-f197-4f77-acc4-179ba247df80.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/c/c9e933c5-316c-4f04-a61a-e03e79d0e164/29b842c5-f72b-4c8f-f673-66966ef2d3f2.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/8/8edef21b-35df-45f9-f56a-7a38eb0f29db/35dac7f6-99b3-4d2b-87d1-0eabb4af9b11.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/8/89808277-ee4c-48a6-c109-5813bde137ce/6a3c2eff-ee6c-4361-b03f-a5329e297d0c.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/0/020b5fa7-b98c-46b9-df46-7397d74fa1f1/7dc7f8a1-8670-4692-99c1-f9f282d562ad.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/2/2066f2ec-b4d6-4a47-dfa6-687ad7e15160/89090612-95f8-4dca-f0f3-d1d5b1cbbf9c.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/d/ddc82b6a-492c-4c07-9528-0e362671be98/1324dba1-ad41-4f21-c97c-ea60c6389a80.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/9/9fbb6a4a-4b4d-4219-acde-faa5665d71d8/82905839-a772-4e05-bbdd-299ca3a56899.jpg  http://palamas.gr/media/rokgallery/9/95742679-07c6-458a-8722-42c3fbbcfa72/e61ac564-65f0-404f-8064-243b048a3abf.jpg 

 

 

Δημοτικό Ωδείο ''Μουσών Μέλαθρον'' 

melathron

Το Δημοτικό Ωδείο Παλαμά ιδρύθηκε στις 16/10/1990 ως Δημοτική Μουσική Σχολή Παλαμά σύμφωνα με το άρθρο 20 του Β. Δ. 16/1966 "Περί ιδρύσεως ιδιωτικών Μουσικών Ιδρυμάτων " (ΦΕΚ 7/Α/66) και το 2008 μετονομάστηκε σε Δημοτικό Ωδείο Παλαμά <<Μουσών Μέλαθρον>> αναγνωρισμένο από το κράτος σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού 72088/2086/31-7-2008 ΦΕΚ (1584/Β/7-8-2008).
Οι σχολές που λειτουργούν είναι: πιάνου, αρμόνιου, ακορντεόν, βιολιού, κλασικής κιθάρας, ηλεκτρικής κιθάρας, μπάσου, ντραμς και παραδοσιακής μουσικής όπως μπουζούκι και μπαγλαμαδάκι, καθώς σχόλη θεωρητικών και ανώτερων θεωρητικών. Επίσης αποτελείται από τρεις πολυπληθείς χορωδίες, την παιδική, την νεανική και την μικτή, καθώς και προωδειακό τμήμα.

 

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ

Η περιοχή του Δήμου Παλαμά κατοικήθηκε από τους προϊστορικούς χρόνους. Στη Μαγούλα Καρατζίκι δυτικά της πόλης εντοπίσθηκαν όστρακα της νεότερης νεολιθικής εποχής. Παρόμοιες μαγούλες έχουν εντοπιστεί στην Μεταμόρφωση, στο Μάρκο και στους Γοργοβίτες. Πρόσφατα μέσα στην πόλη, στην συνοικία ΄΄Χαντάκι΄΄, αποκαλύφθηκαν αρχιτεκτονικά λείψανα αρχαίου τειχισμένου οικισμού τα οποία ανήκουν πιθανόν στην ομηρική πόλη Αστέριον. Με βάση την κεραμική χρονολογούνται στη μέση (1900-1650 π.Χ) και στην ύστερη μυκηναϊκή (1650 - 1100 /1050π.Χ) Τα επιφανειακά ευρήματα (πυραμιδόσχημο υφαντικό βάρος, <<αγνύθα>>, με εγχάρακτα γράμματα, όστρακα αγγελιών με ερυθρόμορφες παραστάσεις) καθώς και γωνιόλιθος με επιγραφή, ο οποίος είναι εντοιχισμένος σε πρόσκτισμα του Ναού του Αγίου Χαραλάμπους, δείχνουν ότι η κατοίκηση ήταν μάλλον συνεχής, τουλάχιστον ως τους κλασικούς χρόνους. Η συνέχιση της ανασκαφικής έρευνας ίσως φέρει στο φως περισσότερα στοιχεία για την αρχαία αυτή πόλη. Λείψανα αρχαίων οικισμών σώζονται και στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου. Στην Μεταμόρφωση , στο Κουρτικιανό βουνό, Τιτάνιο, υπάρχουν ερείπια τοιχισμένης πόλη πιθανότητα του Λιμναίου.

Στο Βλοχό, στο ύψωμα ''Στρογγυλοβουνι'', διατηρείται η ακρόπολη της αρχαίας πόλης με τρεις σειρές αμυντικών περιβόλων. Στη γύρω περιοχή ανακαλύφθηκαν επίσης αναθηματικές και επιτύμβιες στήλες με επιγραφές από τον 3ο και 2ο αιώνα π.Χ. Ορισμένοι ερευνητές τοποθετούσαν παλιότερα εσφαλμένα στο Στρογγυλοβούνι το Αστέριο, βασιζόμενοι στην υπόθεση ότι η ομηρική πόλη στους ιστορικούς χρόνους, ονομάστηκε ΄΄Πειρασία΄΄ ενώ άλλοι την ταύτιζαν με το Λιμναίο , πόλη που καταλήφθηκε από τους ρωμαίους το 189 π.Χ. Μετά την ασφαλή ταύτιση της περασίας , με την αρχαία πόλη στο Ερμήτσι, η πιθανότερη εκδοχή είναι ότι στο Στρογγυλοβούνι βρισκόταν η αρχαία πόλη Φάκιο, η οποία σύμφωνα με τα ανασκαφικά δεδομένα ήκμασε και στην Βυζαντινή εποχή. Δυστυχώς στις ελάχιστες πηγές αυτής της περιόδου δεν συναντάμε καμία αναφορά για την περιοχή. Πάνω στο λόφο σώζεται και ο ναός του Αγίου Δημητρίου από το 16ο αιώνα με τοιχογραφίες που ακολουθούν τα βυζαντινά πρότυπα, ενώ στον απέναντι ο Ναός του Αγίου Αθανασίου, τρίκλιτη βασιλική του 18ου αιώνα.

                                                        arxaiotites palama       arxaiotites 2


Μαγούλα Μυριχόβου. (Τοποθεσία Συκιές, Αγίας Τριάδας)


Προϊστορική θέση δεκαέξι(16) χλμ. Β. της Καρδίτσας, μεταξύ των χωριών Αγίας Τριάδας και Προαστίου. Βάσει των οστράκων αγγείων της, χρονολογήθηκε από τον αρχαιολόγο Χρήστο Τσούντα το 1906 - στην Προϊστορική Εποχή της Αρχαιότερης Νεολιθικής - από (6.000 / 5.800 π.Χ).

magoula myrixovou


Χωματόκαστρο Παραπράσταινης. (Τοποθεσία Χαντακιά Προαστίου)


Λείψανα χωμάτινου κάστρου της αρχαίας πόλεως των Σιλάνων, από την Ελληνιστική Εποχή (323-30 π.Χ), κοντά στο σημερινό χωριό Προάστιο. Σύμφωνα με εκτίμηση της αρχαιολόγου της Ι.Γ. Ε.Π.Κ.Α. Βόλου κ. Έλσας Νικολάου, το οχυρό τούτο ανηγέρθη το έτος 80 περίπου (συν-πλην) π.Χ.

 xwmatokastro paraprastanh

 

Μάχη της Παραπράσταινης. (30/03/1854)

 maxh paraprastanhs  maxh paraprastanhs 2

Μάχη του Βελεσίου. (11/04/1854)

ΗΘΗ & ΕΘΙΜΑ

rouga-4palamas

Πάρα πολλά ήταν τα ήθη και έθιμα των Παλαμιωτών, ένα όμως παμπάλαιο έθιμο του δωδεκαημέρου των Χριστουγέννων με το οποίο επιδιώκεται η αποπομπή των κακών πνευμάτων και διατηρείται μέχρι σήμερα είναι τα 'Ρουγκάτσια - Ρουγκατσάρια'.
Η λέξη αυτή προέρχεται από τον ήχο <<Ρούγκου - Ρούγκου>> που βγάζουν τα κουδούνια , τα οποία κρεμούν στη μέση τους οι ρουγκατσαραίοι.
Το Λαϊκό δρώμενο των Ρουγκατσαραίων εκτυλίσσεται από την πρώτη του Γενάρη, του Αϊ Βασιλιού ανήμερα μετά την λειτουργία και τελειώνει την παραμονή των φώτων, του Σταυρού το μεσημέρι που φωτίζει ο παπάς. Γι' αυτό και λένε πως δεν πρέπει να ανταμώσουν οι Ρουγκατσαραίοι με τον παπά ή αν ανταμώσουν τυχαία βγάζουν τα προβίδια για να τους φωτίσει ο παπάς. Στα παλαιότερα χρόνια τούτα αποτελούσαν νόμο, αφού το έθιμο καθαυτό ειδωλολατρικό κατόρθωσε να διατηρηθεί στα χρόνια του χριστιανισμού.

rougka-1palamas

Τα Ρογκατσάρια είναι έθιμο της λαϊκής αγροτικής λατρείας και σαν τέτοιο είναι γεμάτο μαγείες και συμβολισμούς. Οι Ρουγκαταραίοι χτυπούν τα κουδούνια δυνατά και κάνουν θόρυβο για να ξυπνήσουν τη γη (Γαία) τη θεά της γονιμότητας, να ξυπνήσουν τις χθόνιες θεότητες της γης, αυτές της δυνάμεις που θα βοηθήσουν για τη ζωή και την ανάπτυξη των σπόρων της γης και των δέντρων, που θα δώσουν την άνοιξη και το καλοκαίρι τους καρπούς, τους τόσο απαραίτητους για την ζωή των ανθρώπων. Πέρα όμως από όλα αυτά η μεταμφίεση, οι κινήσεις και οι εκφράσεις του θιάσου αυτού αποτελούν ένα σύνολο με στοιχεία μαγικά και συμβολικά.


rougkatsia palamas

Οι Ρουγκατσαραίοι είναι μια ομάδα που αποτελείται από τους αράπηδες ή αραπάδες μεταμφιεσμένοι με δέρματα προβάτων (προβιές) και γυναικεία ενδύματα, την νύφη και τον γαμπρό ντυμένοι με την επίσημη νυφιάτικη, γαμπριάτικη τοπική ενδυμασία, το γιατρό και ένα Ρογκατσάρι που σέρνει το γαϊδούρι με το οποίο οι Ρουγκατσαραίοι μαζεύουν κρέατα, λουκάνικα, διάφορα άλλα προϊόντα και χρήματα.


Εξίσου ενδιαφέρον έθιμο ήταν το σεργιάνι (από το τουρκικό Sergan - seryan = περίπατος, εκδρομή). Πρόκειται για την παρακολούθηση, χάζεμα των χορών που οι Καραγκούνες χόρευαν κατά τις ημέρες ξεχωριστών εορτών (Φώτα, Πάσχα, κ.α.).
Πρέπει βέβαια να επισημανθεί ότι κατά τη διάρκεια του σεργιανιού πραγματοποιούνταν κι άλλες παράλληλες εκδηλώσεις (πάλη, αγώνες), ενώ δεν απουσίαζαν και οι συμφωνίες. γάμων και τα προξενιά μεταξύ των νέων.

sergiani-palamas

 

 


ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Β. ΠΑΠΑΚΥΡΙΤΣΗ 4,  

Τ.Κ. 43 200 ΠΑΛΑΜΑΣ  ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ

ΤΗΛ.: ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΥ 24443-50116

FAΧ: ΔΗΜΟΥ ΠΑΛΑΜΑ 24440-50117

Ε - mail : info@palamascity.gr